Waar is de goede plattegrond en wat staat er voor vandaag op het rooster? 11 tips om het voor de invaller makkelijker te maken
Als invaller is het voor mij soms zoeken in de klas. Waar liggen de methodes, waar is de juiste plattegrond, welke wachtwoorden moet ik gebruiken en hoe wordt de verjaardag in de groep gevierd? Als invaller wil ik de dag zo goed mogelijk laten verlopen met de routines en regels die de kinderen gewend zijn. Soms kun je als leerkracht alles klaarleggen voor de invaller die de volgende dag komt, maar het kan gebeuren dat jij of je duo-collega onverwachts ziek wordt. Hierbij 11 tips om het voor de invaller makkelijker te maken.
- Zorg voor een overzichtelijke klassenmap met kloppende tabbladen: plattegrond, rooster, wachtwoorden, leerlinggegevens en misschien een speciaal tabblad met informatie voor invallers.
- Zorg voor een kloppende plattegrond. Naast de namen van de leerlingen op de plattegrond is het bij een combinatiegroep ook fijn om te weten welke groepen waar zitten.
- Een goed ingevuld rooster in de klassenmap. Zorg ervoor dat een ander begrijpt welke lessen er op welke tijdstippen aangeboden worden. Als we naar een gymzaal moeten, hoe laat moeten we dan vertrekken? Als invaller is het ook fijn om te weten hoe laat de kinderen eten en drinken en wanneer ze buiten spelen. Daarnaast is het prettig als er ergens vermeld staat of er met een continurooster gewerkt wordt, zodat de invaller niet verrast wordt.
- Wat zijn de (belangrijkste) school- en klassenregels en welke regels gelden er op het schoolplein. Mogen de leerlingen wel of niet voetballen in de pauze?
- Waar kan de invaller de inloggegevens van de computer en de digitale methodes vinden?
- Zorg ervoor dat de methodes op een handige plek in de klas te vinden zijn.
- Zorg ervoor dat het duidelijk is wanneer de leerkracht pleinwacht Hoewel invallers voor kortdurende inval niet verplicht zijn pleinwacht te lopen, doen veel invallers het wel.
- Voor leerlingen is het fijn als zij hun verjaardag kunnen vieren op de manier die zij gewend zijn. Voor invallers is het dan fijn om te lezen hoe verjaardagen in de groep gevierd worden, wanneer ze mogen trakteren en of ze ook bij de andere juffen en meesters langsgaan.
- Soms zijn alle lessen afgerond en is het fijn dat je de kinderen nog extra werk kunt geven. Wat kunnen de leerlingen doen als de lessen af zijn? Hebben ze een weektaak, werken ze aan hun eigen doelen op de tablets of is er extra werk in de klas aanwezig? Als invaller heb ik ook altijd nog extra werkbladen in mijn tas zitten.
- Zijn er bijzondere leerlingen waar de invaller extra rekening mee moet houden, hoe kun je ze het beste benaderen en zijn er afspraken met deze leerlingen? Bijvoorbeeld leerlingen met gedragsproblemen, slechthorende kinderen, kinderen met dyslexie, kinderen die medicatie nodig hebben, etc.
- Met welke consequenties en beloningssystemen wordt er in de klas of op school gewerkt?
Hebben jullie nog meer tips, laat dit dan even weten.
Sommige dingen horen natuurlijk ook een beetje bij elkaar. Zo kan de pleinwacht misschien worden geïntegreerd in een duidelijke planning, net als het eten en drinken en lopen naar de gym (een duidelijke planning is overigens heel fijn, vandaag een inval waar dat iets minder was, je bent daar dan toch weer onnodige tijd aan kwijt). Het stukje over verjaardagen kan een invaller lezen als dat van toepassing is. De organisatie van de klassenmap is waarschijnlijk vanzelfsprekend, een plattegrond kan hierin zitten. Op die manier heb je bijna de helft van de punten al getackeld. Dan nog een overzicht met regels en een overzicht met ‘speciale’ kinderen, en je bent er zo’n beetje. Hele boekwerken worden inderdaad niet gelezen (geen tijd ’s ochtends vroeg), maar een beetje structuur en duidelijkheid kan al een heleboel schelen.
Hoi Anita,
Vooral de juiste plattegrond, wachtwoorden, leerlingen met gebruiksaanwijzingen en de naam een collega is al heel fijn. Fijn om te lezen dat jij dat klaar hebt liggen.
Het hoeft ook zeker niet allemaal uitgebreid te zijn. Maar deze punten vind ik zelf fijn om terug te vinden in de klas als ik moet invallen.
Ik moet zeggen dat ik dit wel lastig vind soms. Mijn ervaring is een beetje dat hoe meer informatie ik aan draag, hoe minder er naar gekeken wordt door een invaller.
Als ik bovenstaand allemaal heel uitgebreid zou melden zou het een boekwerk van meerdere pagina’s worden.
Ik zorg dat ik in ieder geval plattegrond, wachtwoorden, leerlingen met gebruiksaanwijzing en naam van collega die alles weet vindbaar heb.