Recensie van juf Inge
Wat doe je als leerkracht van het jonge kind wanneer je merkt dat de taalontwikkeling niet goed op gang komt of stagneert? Welke hulp kun je bieden en welke interventies kun je inzetten om te zorgen dat er sprake is van een groeiende taalontwikkeling? En hoe zorg je voor een rijke taalomgeving binnen je onderwijs en thuis? Op deze vragen en nog veel meer geeft Eveline Bogers antwoord in het boek Al pratend wijs. Een must-have voor iedere orthotheek op de basisschool!
Korte samenvatting
Een goede mondelinge taalvaardigheid, oftewel spreken en luisteren, is niet alleen cruciaal voor de lees- en schrijfontwikkeling, maar heeft ook invloed op het welbevinden van kinderen. Kinderen die mondeling vaardig zijn, kunnen aangeven wanneer ze verdrietig, boos of blij zijn. Ze kunnen anderen begrijpen en zijn in staat kennis en ideeën te delen. Dit zijn essentiële vaardigheden die een basis leggen voor onder andere schoolsucces én het goed functioneren in de samenleving.
Eveline Bogers was onderbouwleerkracht en remedial teacher in het basisonderwijs. Momenteel werkt zij als onderwijsadviseur taal en het jonge kind. Daarnaast heeft ze ook een eigen praktijk voor remedial teaching.
Met Al pratend wijs schreef zij een een boek dat informeert en dat praktische handvatten biedt om achterstanden in de taalontwikkeling van kinderen te voorkomen ofwel tijdig te signaleren en beperken. Je leest meer over het belang van een rijk taalaanbod, het bieden van voldoende taalkansen en het geven van effectieve taalfeedback. Daarnaast is er aandacht voor taalontwikkelingsachterstanden en – stoornissen, en het verschil daartussen. Ook komt het monitoren en gebruik van objectieve observatie instrumenten aan bod. Als laatste lees je hoe je ouders meer kunt betrekken bij de leeromgeving van hun kinderen op het gebied van taal.
Lees alvast een gedeelte van het boek in het leesfragment
Wat vind ik van het boek?
Eveline Bogers schreef met Al pratend wijs een heel fijn en praktisch inzetbaar boek voor onderwijsprofessionals die met jonge kinderen werken. De vormgeving van het boek is herkenbaar voor degene die meerdere onderwijsboeken van Uitgeverij Pica hebben gelezen. Ook in dit geval is de opzet duidelijk en de informatie overzichtelijk ingedeeld aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden. Het boek leest daardoor heel prettig en zorgt voor veel inspiratie. Eveline Bogers weet de theorie heel duidelijk op te schrijven. Als leerkracht vind ik de hoofdstukken ‘Vroegtijdig signaleren’ en ‘Ouderbetrokkenheid’ ontzettend waardevol om te lezen en te gebruiken in de praktijk. Hoewel de theorie voornamelijk gericht is op de leeftijd van jonge kinderen binnen het basisonderwijs (tot 7 jaar) laat Eveline Bogers zien dat de taalontwikkeling niet pas begint wanneer kinderen de basisschool binnenstappen, maar juist al wanneer ze nog baby’s en dreumesen zijn. Al pratend wijs staat bol van de praktijkvoorbeelden waardoor het boek heel praktisch is en meteen inzetbaar is binnen de school. Dit maakt het boek heel waardevol voor leerkrachten, pedagogisch begeleiders en remedial teachers. Wat extra fijn is, is dat er achterin het boek veel voorbeelden van activiteiten zijn opgenomen die ouders thuis kunnen uitvoeren om de leeromgeving op het gebied van taal aan te passen en uit te breiden. Heel fijn dat je deze tips via dit boek meteen kunt delen wanneer het gewenst is dat er ook thuis extra ingezet wordt op de taal. Maar ook in de klas kun je met de theorie en fijne praktijkvoorbeelden meteen aan de slag om je taalonderwijs een boost te geven en tijdig te signaleren. Al pratend wijs is daarom een boek dat absoluut in iedere orthotheek thuishoort!
Het boek aanschaffen
Koop het boek via Libris.nl en zorg dat het geld bij een boekhandel terechtkomt of bestel het bij
Bol.com via onderstaande afbeelding.
Dit bericht bevat affiliate links.
De boeken kreeg ik opgestuurd door Uitgeverij Pica. Hartelijk dank!