De Beertjes van Meichenbaum helpen leerlingen bij het denkproces tijdens het uitvoeren van een opdracht. De figuurtjes helpen de leerlingen om een taak stapsgewijs aan te pakken. De afgelopen schooljaren ben ik steeds meer met Classdojo gaan werken en daarom heb ik een versie van de Beertjes van Meichenbaum gemaakt met de monsters van Classdojo.
Er zijn vier stappen die een leerling doorloopt als de Beertjes van Meichenbaum worden gebruikt tijdens de zelfstandige verwerking:
Stap 1: ‘Wat moet ik doen?’ De leerling bedenkt welke opdrachten er gemaakt moeten worden.
Stap 2: ‘Hoe ga ik het doen?’ De leerling denkt na over hoe de opdracht goed uitgevoerd wordt.
Stap 3: ‘Ik ga aan het werk.’ De leerling maakt de opdracht.
Stap 4: ‘Ik controleer mijn werk.’ De leerling controleert het gemaakte werk.
In mijn groep wilde ik graag voor groep 5 het thema Danbo terug laten komen en heb daarom het stappenplan van de Beertjes van Meichenbaum uitgewerkt met verschillende figuren van dit thema.
Beertjes van Meichenbaum – Classdojo (tafelversie)
Beertjes van Meichenbaum – Classdojo (muurversie)
Meer informatie over Beertjes van Meichenbaum kunt u hier online lezen.
Op mijn site zijn meer materialen te vinden met de monsters van Classdojo, deze zijn hier te vinden.