Site pictogram Juf Inger

Hoe ik werk met ClassDojo

Sinds vorig schooljaar maak ik gebruik van ClassDojo in de klas. Voor mij en mijn groep werkt dit gratis online beloningssysteem geweldig, maar wat is ClassDojo eigenlijk en hoe werk ik er precies mee?

Lees ook: Waarom ik gestopt ben met Classdojo in de klas (september 2018)

Wat is ClassDojo?

Zoals ik al zei is ClassDojo een online beloningssysteem. Op de site van ClassDojo is te lezen dat je met het systeem leerlingen kunt aanmoedigen, je kunt ouders erbij betrekken en reflecteren op vooruitgang. De vaardigheden of krachten die je in de klas wilt aanmoedigen, kun je zelf bepalen en daardoor kies je er zelf voor waar je met de klas aan werkt.
Staan er meerdere leerkrachten voor een groep? Het is mogelijk om een groep te delen met een andere leerkracht. Hoe je dat doet is hier te lezen. 

Hoe werk ik met ClassDojo?

Het werken met ClassDojo begon voor mij toen ik zocht naar een systeem waarmee ik de leerlingen gemakkelijk zichtbaar complimenten en positieve feedback kon geven. Vorig jaar stond ik voor het eerst voor een combinatieklas en ik merkte dat ik te weinig tijd kon vinden om de leerlingen positieve feedback te geven op bijvoorbeeld netjes schrijven, goed aan het werk zijn en rustig in de rij lopen. Met ClassDojo heb ik daar de oplossing voor gevonden. Het is voor mij dus meer een complimentensysteem dan een beloningssysteem en dat probeer ik regelmatig zo naar de leerlingen te benoemen.

Lees ook: Classdojo in de klas (november 2016)

Groene en rode punten

In mijn groep werk ik met zowel de groene als de rode punten. De groene punten worden wel veel vaker gebruikt. Eerst bepaalde ik waar punten mee verdiend konden worden, maar tegenwoordig beslis ik samen met de leerlingen wat de 10 doelen zijn. Zowel positief, groen, als negatief, rood, hebben we 10 gedragingen uitgezocht waaraan gewerkt wordt. Na iedere vakantie kijken we met elkaar of er iets veranderd moet worden. Natuurlijk kan het gebeuren dat er eerder iets aangepast moet worden, maar ik probeer me vast te houden aan maximaal 10 gedragingen.
Bij de positieve gedragingen staat ook ‘compliment’. Die gebruik ik bijvoorbeeld als er een keer kastjescontrole is, de leerlingen met een opgeruimd kastje krijgen dan dit punt. Van te voren geef ik wel vaak hints dat er weer een controle aan gaat komen.
De leerlingen verzamelen individueel punten. Ik heb ClassDojo zo ingesteld dat alleen het totaal aantal punten zichtbaar is. Als de leerlingen een rood punt halen gaat dat van het totale aantal af. Het is ook mogelijk groen en rood apart zichtbaar te laten zijn.

Beloningen

Mijn collega in groep 7 werkt al langere tijd met beloningen naast de ClassDojo. Voor iedere 10 punten ontvangen de leerlingen een DojoDollar. Op de site Teachers pay Teachers staan diverse gratis en betaalde downloads.
Zelf heb ik nogal veel stickers in de klas dus ik heb besloten daarmee aan de slag te gaan. De leerlingen ontvangen voor iedere 10 punten een sticker. Ze mochten beloningen verzinnen die ze graag zouden verzinnen met de ClassDojo en ik heb daar een lijst van gemaakt met daarbij de kosten van de beloning. Als de leerlingen een beloning kiezen, wordt het aantal stickers doorgestreept dat nodig is voor de betaling. Favoriet is op dit moment het veranderen van poppetje in de ClassDojo.
Als alle leerlingen tegelijk een punt krijgen, bijvoorbeeld omdat iedereen netjes in de rij staat, krijgt de klas een kaartje met een smiley. Bij 20 van die kaartjes krijgt de hele klas een beloning. Ook deze lijst hebben ze zelf samengesteld. Het belonen van de hele groep is een schoolbrede afspraak en op deze wijze heb ik de vormen gecombineerd.

Messenger, betrek ouders bij ClassDojo

Binnen de ClassDojo werk ik steeds meer met de Messenger. Niet alleen om ouders een bericht te sturen, maar ook de leerlingen. In mijn groep heb ik niet altijd tijd om de leerlingen snel feedback te geven op het gemaakte werk en dat is een van de dingen waarvoor ik de messenger gebruik. Zo kan ik leerlingen laten weten dat ze rekenen erg goed gedaan hebben, leuke zinnen hebben bedacht bij taal of dat ik geschrokken ben van hoe netjes ze gewerkt hebben. Dit doe ik niet dagelijks, maar ik probeer wekelijks minimaal vijf leerlingen en hun ouders wat te sturen.
Daarnaast heb ik de ClassDojo Messenger pas gebruikt om te vragen of een ouder tijd had om eclipsbrillen te halen bij de Pearle. Ik hoefde mijn laptop niet op te starten, maar kon zo via de app alle ouders die de uitnodiging hebben bevestigd een bericht sturen.

Classdojo-app

De app van ClassDojo vind ik zeer handig in gebruik. Deze staat bijna de hele dag open op mijn telefoon. Als ik groepjes leerlingen begeleid en ik zie dat een leerling erg goed aan het werk is, dan kan ik daar meteen een punt voor geven. Verder kan ik via de app gemakkelijk berichten sturen naar de leerlingen en hun ouders.
Vaak kijk ik na aan de instructietafel en mijn computer staat op mijn bureau. Ik vul dan de punten voor werk af, netjes gewerkt of goed nagekeken in via mijn telefoon. Ook als we naar buiten lopen in de rij kan ik de leerlingen die het goed doen via de app het positieve punt daarvoor geven. Terug in de klas, na de pauze, zien ze snel of ze beide punten voor de rij verdiend hebben. Ze weten het altijd heel goed hoeveel het er moeten zijn en het is zelden een verrassing als het minder is dan de maximale twee.

Mobiele versie afsluiten