Er zijn van die momenten dat ik extra blij ben met mijn website en het moment dat ik een bericht ontving of ik De Gouden Weken 2.0 wilde recenseren was er daar één van. Dit boek had mijn interesse al getrokken op Social Media en dan is het extra fijn om een recensie-exemplaar te mogen ontvangen. Nog leuker werd het toen ik het pakket opende en tot de ontdekking kwam dat ik vijf exemplaren had gekregen. Dat zijn er dus vier voor een winactie.
De Gouden Weken 2.0 – Waar gaat het boek over?
De Gouden Weken, de eerste weken van het schooljaar, zijn bij uitstek geschikt om te werken aan een goede groepsvorming. Tijdens deze weken smeed en kneed je het goud dat je in handen hebt, de interactie tussen jou en je leerlingen, voor een fijne sfeer in de groep. Dit zorgt voor een stevig fundament, een heel schooljaar lang. Dit boek laat zien hoe het werkt en waarom het werkt. Het geeft handzame en overzichtelijke instrumenten om de groepsvorming en het oudercontact goed te laten verlopen.
De Gouden Weken 2.0 – Wat vind ik van het boek?
Ik kan beter zeggen: Wat heb ik aan het boek? Ik dacht al aardig wat te weten van groepsvorming en het belang van de eerste weken na de zomervakantie, maar toch heb ik door dit boek weer nieuwe inzichten gekregen.
Deel 1 van het boek
Een sterk punt van het boek vind ik de uitleg over het belang van oudergesprekken al vroeg in het schooljaar. Ook het overzicht met de verschillende soorten ouders die er zijn vond ik verhelderend. Heb meteen even bedacht in welk hokje ik pas als moeder van een dreumes.
Lees ook: 10 ideeën om te werken aan groepsvorming
De informatie over onder andere groepsvorming, de verschillende fases binnen groepsvorming, coöperatieve werkvormen en klassenopstelling was voor mij niet nieuw, maar ook niet vervelend om weer te lezen. Het boek is vlot geschreven en daardoor is het niet erg om je kennis een update te geven.
Deel 2 van het boek
Het tweede gedeelte bestaat uit Doen! Hierin krijg je als leerkracht handvatten bij het opstellen van regels, ideeën voor Energizers en coöperatieve werkvormen, tips voor apps en digitale tools en voorbeeldroosters. De voorbeeldroosters kunnen je helpen om in de eerste 6 weken van het schooljaar goed verdeeld over de weken en de dagen voldoende aandacht te besteden aan groepsvorming volgens De Gouden Weken 2.0.
De tips voor apps en digitale tools hadden van mij niet in het boek hoeven staan. Zoals de schrijver zelf aangeeft, verandert er veel op dit gebied en kan het boek nooit de juiste, recente informatie bieden.
Energizers
Waar ik zeker mee aan de slag ga zijn de energizers. Ik heb echt weer nieuwe ideeën opgedaan in dit boek. Tot mijn huidige favorieten horen: Aardige namen, Balletje rond laten gaan, Dierentuin, Eilanden, Groepjes formeren, Knallende ballonnen, Liedjes plakken, Olifant, tijger en muis, Positieve eigenschappen en Sultans of Swing. Een aardige hoeveelheid en er staan er dus nog veel meer in het boek! In het boek kun je natuurlijk meer lezen over deze energizers, maar misschien is er online ook wel informatie over te vinden. Een groot deel van de energizers uit het boek kwam mij namelijk niet onbekend voor.
Lees ook: Kikker- en vogelperspectief
Extra informatie
Tijdens het lezen van het boek kreeg ik een aantal keer de vraag of dit boek nou echt anders is dan de 1.0 versie. Zelf heb ik de eerste versie van het boek niet gelezen dus ik kan daar geen goed antwoord op geven. Op de site van Eduforce staat wel wat informatie over wat er anders zou zijn in De Gouden Weken 2.0. Klik hier als je daar meer over wilt lezen.
Winactie De Gouden Weken 2.0
De winactie voor dit boek is gesloten. De winnaars hebben per mail een bericht ontvangen en de boeken per post ontvangen.
Zoals je kon lezen in de inleiding heb ik maar liefst vijf exemplaren ontvangen van dit boek en dat betekent dat ik er vier weg mag geven. Hier moet je echter wel wat voor doen. Laat in een reactie, mag ook op Social Media bij het bericht over deze recensie, een werkvorm achter waarmee jij werkt aan groepsvorming. Wat uitleg of een link met informatie bij de werkvorm zou fijn, zodat andere leerkrachten er ook mee aan de slag kunnen.
De winactie sluit op zaterdagavond 17-08-2019 om 20.00 uur. In de week daarna ontvangen de winnaars een persoonlijk bericht en stuur ik hen het boek daarna zo snel mogelijk op.
Het boek aanschaffen
Dit bericht bevat affiliate links.
Het boek kreeg ik opgestuurd door Unieboek Eduforce. Hartelijk dank!