Ik vind de gymles een ideaal moment om te werken aan groepsvorming. De spellen die ik tijdens de opwarming of afsluiting speel, zijn dan ook heel vaak spellen waarbij de leerlingen samenwerken. De dikke mattenrace is daarvan een voorbeeld en goed in te zetten aan het begin of eind van de les. Je hebt daar echter wel twee dikke matten voor nodig en die zijn niet altijd beschikbaar in iedere gymzaal. Een ander spel dat dit jaar groot favoriet is, hebben mijn leerlingen en ik pas omgedoopt tot De krokodillenvijver. Een spel waarbij je samen moet zorgen dat al het materiaal veilig aan de overkant komt.
Inhoud van de les
De klas wordt verdeeld in groepjes van 4, 5 of 6 leerlingen. Dit is afhankelijk van de groepsgrootte en wat je als leerkracht fijn vindt. Ik kies liever voor groepjes met meer leerlingen, omdat het samenwerken dan nog belangrijker is. In een groep waarbij dit juist een heel groot aandachtspunt is, zou ik kiezen voor maximaal vier leerlingen in een groepje.
Ieder groepje heeft in ieder geval drie hoepels en een dunne mat. Verder is er allerlei materiaal uit het materiaalhok verzameld en verdeeld over de groepen. Het is belangrijk dat iedere groep exact hetzelfde materiaal heeft. Heeft een groepje drie pionnen? Dan moeten de andere groepjes ook drie pionnen hebben.
Lees ook: Het James BondSpel
De leerlingen moeten zichzelf via de hoepels verplaatsen naar de overkant van de zaal. De dunne mat moet dus ook gedragen worden. Aan de kant waar ze starten, kunnen ze gewoon op de grond staan. De dunne mat moet echter als eerste aan de overkant op de grond worden gelegd. Vervolgens moeten ze daar op gaan staan met alle materialen in hun handen. Het groepje dat als eerste veilig de overkant bereikt heeft met al het materiaal, of het meeste materiaal, heeft gewonnen.
Belangrijke afspraken
- Het materiaal mag de grond niet raken. Gebeurt dit wel dan kun je twee dingen doen:
- De leerlingen moeten opnieuw beginnen.
- De leerlingen zijn dat materiaal kwijt en het wordt lastiger om te winnen.
- De hoepels mogen niet worden geschoven over de vloer. Ze worden neergelegd en kunnen alleen verplaatst worden door ze op te tillen en weer te verplaatsen.
- De leerlingen moeten in de hoepels staan met beide voeten. Op de vloer staan is verboden. Gebeurt dit wel dan kun je twee dingen doen:
- De groep moet opnieuw starten om De krokodillenvijver over te steken.
- Ze moeten vijf of 10 tellen stil blijven staan op de plek waar ze dan zijn.
- Alleen de leerling die buiten de hoepel stapt, start opnieuw. Die moet dan weer opgehaald worden.
- Het materiaal moet echt verplaatst worden. Het is niet de bedoeling dat de ballen in één keer naar de overkant gegooid worden bijvoorbeeld. (Ja, dit doen ze anders)
In mijn klas was het niet verplicht om met z’n allen tegelijk over te steken, maar dit kun je als leerkracht zelf beslissen.
Het verhaal bij de opdracht
Aan het begin van deze opdracht vertel ik mijn leerlingen het volgende, korte, verhaal. Zelfs groep 7/8 vond dit nog leuk om te horen. In deze tekst heb ik de afspraken verwerkt zoals wij het spel spelen in de klas.
Jullie staan aan de rand van een zeer gevaarlijke vijver. Deze vijver zit vol met krokodillen en nijlpaarden. Je moet met je groepje naar de overkant komen via de stenen, hoepels, in de vijver. Daar is het rustige meer waar je lekker op je bootje, de dunne mat, in kunt varen. Het meer zit wel meteen vast aan de krokodillenvijver dus het is heel belangrijk dat je boot als eerste aan de overkant is. Alle materialen moeten mee naar de overkant. Anders zit je straks op het meer zonder water (de pionnen), eten (de harde ballen) en heb je geen roeispanen (de stokken).
Mocht je iets in het water laten vallen onderweg dan ben je dat kwijt. Krokodillen en nijlpaarden zijn onwijs snel en vinden het geen probleem om te genieten van jullie boterhammetjes of om een roeispaan kapot te bijten. Zelf wil je ook graag heel blijven dus zorg dat je voeten op de stenen blijven staan (in de hoepels dus). Je wilt niet dat je straks een grote teen mist of dat wellicht je hele voet het maaltje van een krokodil is geworden. Gebeurt dit wel? Dan moet je terug naar het begin. Daar zal je teen weer snel aangroeien en je kunt dan een nieuwe poging wagen om veilig de overkant te bereiken. De rest van je groepje moet je dan wel weer ophalen en dat kost dus tijd.
Ben je veilig aan de overkant? Moedig je klasgenoten dan aan. Het is wel zo fijn als ze we straks allemaal lekker kunnen dobberen op het rustige meer na deze gevaarlijke overtocht.
Het groepje dat als eerste veilig de krokodillenvijver heeft overgestoken met zoveel mogelijk spullen is de winnaar van deze opdracht en krijgt een staande ovatie.
Benodigde materialen
Voor De krokodillenvijver kun je allerlei materiaal gebruiken, maar de volgende materialen zijn onmisbaar:
- Hoepels
- Foamballen
- Harde ballen
- Dunne matten
- Pionnen
- Stokken of hockeysticks
Materiaal dat ik ook graag gebruik:
Zorg ook voor materiaal dat lastig te dragen is door iemand alleen. Dit maakt het nog belangrijker dat de kinderen samenwerken.
Ik hoop dat dit spel in jouw klas net zo’n succes gaat zijn als dat het bij mij was.
Dit bericht bevat affiliate links.