De wereld rondlezen
Dit jaar ga ik met mijn groep 7/8 de wereld rondlezen. In de zomervakantie zag ik op Facebook een wereldkaart langskomen waarbij de landen open gekrast moesten worden. Deze kaart deelde ik op mijn facebookpagina, omdat ik er wel leuke mogelijkheden mee zag in de klas. De reacties onder het bericht brachten me echter weer op een ander idee: namelijk om de wereld rond te gaan lezen dit schooljaar. Er zijn veel meer leerkrachten die aan kilometerlezen doen en ik heb het idee dus echt niet zelf bedacht. In deze blog wil ik echter graag met jullie delen over hoe ik het dit jaar met mijn groep aan wil gaan pakken.
Motiveren om te lezen
Ieder jaar probeer ik mijn leerlingen lekker aan het lezen te krijgen. Ik lees zelf veel jeugdboeken, om goed op de hoogte te blijven en om over boeken te kunnen praten met mijn leerlingen. Zo denk ik dat ik een beter advies kan geven en beter mee kan denken als ze een boek zoeken. Mijn ervaring is dat dit voor sommige leerlingen echt positief werkt.
Ik ben ervan overtuigd dat lezen goed is op diverse gebieden. Echter hebben sommige kinderen wat meer nodig om ze aan het lezen te krijgen. Vorig jaar deed ik een leesbingo, maar daarin was ik zelf niet trouw genoeg qua controle. Voor veel leerlingen maakte dit qua inzet gelukkig helemaal niet uit. Voor dit jaar was ik zoekende naar iets nieuws en met dank aan de wereldkaart en Facebook heb ik dat nu gevonden.
De wereld rondreizen
Door middel van het lezen van boeken gaan we dit jaar op wereldreis met elkaar. Eerst heb ik de klas in 7 groepen verdeeld. Dit heb ik gedaan door groepjes te maken met ijslollystokjes en was dus geheel willekeurig. Zo ontstonden er 6 groepjes van 5 leerlingen en 1 groepje met 4 leerlingen. De leerlingen wisten op dat moment niet wat de bedoeling was, behalve dan dat het met lezen te maken had. Ik gaf ze daarna de opdracht om een land te kiezen waar ze met elkaar naartoe zouden willen reizen. Daarna werd het zoeken naar de hoofdstad van dat land. Zo gingen we naar Rome, New York en Brasilia.
De volgende stap was het opzoeken van de afstand tussen Amsterdam en de hoofdstad van het gekozen land. Dit moest hemelsbreed en gelukkig vonden we daar een handige website voor. Ieder groepje kreeg daarna een ovalen vouwblaadje waarop ze het land en het aantal kilometers schreven. Op de achterkant van het vouwblaadje kwamen hun namen. Nadat alles wat genoteerd ben ik gaan uitleggen wat ze zouden gaan doen.
Met een groepje moeten ze dit jaar veel lezen om het land van bestemming te bereiken. Iedere gelezen bladzijde is een kilometer. Het liefst heb ik natuurlijk dat ze hun boek uitlezen. Past een boek echter echt niet bij een leerling dan kan er in overleg een ander boek gekozen worden en tellen de al gelezen bladzijden wel mee. De groepjes die nu een verre reis moeten maken, buiten Europa, mogen de volgende keer dichterbij en andersom is dat ook een afspraak. Verder is het de bedoeling dat er wel een beetje wordt afgewisseld in boeken die gelezen worden. Het is wel groep 7/8 en ik snap dat ze sommige boeken heel leuk vinden, maar een beetje eisen stellen mag ook wel.
Ik hoop dat er dit schooljaar veel landen bezocht gaan worden en dat we straks een wereldkaart in de klas hebben hangen met veel kleuren in plaats van een groot grijs vlak.
Hoi,
Ik ben heel benieuwd hoe je de gelezen blz. bij hebt gehouden.
Ik hoor het graag!
De leerlingen hielden dit zelf bij op een post-it die ze op hun cirkel plakten.