Blog: Definitieve adviesgesprekken in corona-tijd
Één van de meest bijzondere weken als leerkracht in groep 8 is wel de week waarin je de leerlingen hun definitieve advies mag geven. Ondanks dat de leerlingen in november al via Google Meet hun voorlopige advies ontvangen hadden en we als leerkrachten meerdere keren hadden gezegd dat het nooit verschrikkelijk verandert, gierden de zenuwen toch door de klas. Je weet immers maar nooit…stel dat…
Op maandag 15 en dinsdag 16 februari was het dan zover: de definitieve adviesgesprekken in corona-tijd. Toch even anders dan andere jaren.
Waar baseren we ons advies op?
Zo’n definitief advies is geen lichte beslissing. Ieder jaar kijken we voordat we de gesprekken voor het voorlopige advies gaan voeren al goed naar alles wat we weten over de leerling. Hierbij vind ik het zelf een groot voordeel dat ik de leerlingen ook in groep 7 les heb mogen geven. Er wordt gekeken naar diverse toetsen die gemaakt zijn tijdens de schoolloopbaan van de leerlingen. Een kind is echter onwijs veel meer dan toetsen! Dat is dan ook de reden dat ik het zo prettig vind om les te geven aan een combinatiegroep. Ik zie de leerlingen namelijk al een heel schooljaar voordat ze het voorlopige advies krijgen en kan daarbij overleggen met mijn collega die ze lesgaf in groep 6. Verder denken ook directie en intern begeleider mee.
Lees ook: Onderwijs op afstand – Wat neem ik mee de klas in?
Wat wil het voortgezet onderwijs weten?
Als ik de leerlingen in het overdrachtssysteem naar het VO plaats, kan ik daar alle toetsgegevens vanuit het LOVS uploaden, maar is er ook ruimte om informatie te delen over het kind. Werkhouding, huiswerkattitude, omgang met leerkrachten en leerlingen en nog veel meer. Dit vind ik zo fijn! Dit nemen wij namelijk ook mee in ons voorlopige en definitieve advies voor de leerlingen. Hoe is bijvoorbeeld de concentratie van een leerling? Hoe regelt de leerling het huiswerk of neemt hij zijn gymtas altijd mee? Niet dat er bij vaak vergeten gymspullen een lager advies gegeven wordt, maar we geven wel aan bij de leerling dat hier nog wat in te ontwikkelen is. Want op het VO moet je nog meer spullen organiseren.
Wat was er voor mij zo anders tijdens corona-tijd?
Ieder jaar kijk ik naar de leerling in de klas, de resultaten en naar andere zaken die belangrijk zijn bij het beslissen van het definitieve advies. Dit jaar had ik echter nog wat andere informatie: Hoe regelt het kind het schoolwerk vanuit huis? Dit maakte de definitieve adviesgesprekken tijdens corona-tijd voor mij echt anders. Tijdens het thuisonderwijs ontdekte ik kwaliteiten bij leerlingen die ik in de klas niet of minder goed zag.
Het voeren van de gesprekken
Wat was dat vreemd! Via een scherm ouders en leerling zo’n belangrijke bericht geven. Dit is echt iets waarbij ik het mis dat ouders in de school mogen komen. Ik weet dat het op sommige scholen wel mocht, maar bij ons op school gaan overleggen digitaal.
Gelukkig was de vreugde nog wel zichtbaar, maar toch…doe mij maar de live-versie. Vooral als die vreugde er niet zo is. Dat is op afstand echt minder voelbaar en juist dan wil je er als leerkracht zijn. Naast het voelen van die afstand als de leerling een ander advies hoopte dan dat wij gaven, waren er gelukkig ook fantastische momenten:
– De leerling die het haar vader zelf mocht vertellen, omdat hij iets later aansloot bij het gesprek.
– De leerling die een hoger advies kreeg dan verwacht en stil was van verbazing.
– De leerling die begon te huilen en ouders het ook niet droog hielden.
– De leerling die zo gegroeid is bij ons op school en waarbij ouders hun complimenten meerdere malen naar ons uitten.
– De leerling die gewoon trots was op zichzelf.
– De leerling die alleen nog maar kon lachen.
– De ouders die zo trots op hun kind waren.
– De ouders die het zo fijn vonden dat wij met drie leerkrachten tijd maakten voor deze gesprekken.
En nog zoveel meer! Wat is het toch mooi om leerkracht te mogen zijn van groep 8!