In de bijna 12,5 jaar dat ik nu voor de klas sta, heb ik al héél véél oudergesprekken gevoerd. Kennismakingsgesprekken, omgekeerde oudergesprekken, 10-minutengesprekken, zorgoverleggen en nog meer. Een aantal van deze gesprekken vergeet ik nooit. Sommige omdat ze zo fijn verliepen en ik met een zeer positief gevoel het gesprek verliet. Andere gesprekken hebben me juist een vervelend gevoel gegeven en zou ik liever vergeten. Juist die gesprekken onthoud je vaak het beste en dat vervelende gevoel kan je zo weer oproepen als je aan zo’n oudergesprek denkt. Nu we tegenwoordig de meeste gesprekken telefonisch of online voeren, leek het me wel prettig om nieuwe kennis op te doen over oudergesprekken. Toen Medilex Onderwijs mij benaderde of ik bij hen nogmaals een e-learning wilde volgen, koos ik dan ook vrij snel voor de e-learning oudergesprekken.
Hoe werkt het?
Een e-learning volgen bij Medilex is vrij gemakkelijk. In mijn review over ‘jongens en meisjes in de klas‘ schreef ik al over inloggen, de bereikbaarheid bij problemen en het volgen van je voortgang. Bij de e-learning oudergesprekken heb ik geen hulp nodig gehad. De e-learning was erg duidelijk en ik heb er geen fouten in kunnen ontdekken.
Inhoud e-learning
De e-learning bestaat in totaal uit 7 hoofdstukken. De zeven hoofdstukken doorloop je met docent Myrthe Meurders. Op de site van Medilex Onderwijs staat over haar geschreven: Myrthe is communicatiespecialist en geeft trainingen en lezingen op het gebied van professioneel communiceren en samenwerken. Ze draagt bij aan het verstevigen van de onderlinge relaties in teams en organisaties of bijvoorbeeld tussen school en ouders.
Gemiddeld heeft zij vier sterren ontvangen van de deelnemers aan een e-learning met haar begeleiding en dat geeft volgens mij wel aan dat ze haar kennis goed overdraagt via de filmpjes.
Na afloop van de e-learning heb je allerlei kennis opgedaan:
- Je kunt in zeven stappen een effectief oudergesprek voeren.
- Je kunt krachtige vragen stellen.
- Je kunt concrete actiepunten formuleren met ouders (en leerlingen).
Mijn ervaring
Halverwege de e-learning had ik echt al het gevoel nieuwe dingen te leren. Ik heb echt al veel geleerd over het voeren van goede oudergesprekken, maar vooral tijdens 10-minutengesprekken vind ik vaak dat ik veel zeg en achteraf kan ik dan het gevoel hebben dat ouders te weinig konden zeggen. Ook gebeurt het mij vaak dat mijn gesprekken te lang duren. Door het volgen van hoofdstuk 2 over de voor- en nadelen van het openen van een gesprek kreeg ik nieuwe inzichten in het voeren van mijn gesprekken. Tijdens de online oudergesprekken in november heb ik dit meteen toegepast en ik merkte zeker verschil.
Het hoofdstuk over het achterhalen en bepalen van het gespreksdoel vond ik zeer leerzaam. Uit dit hoofdstuk neem ik bijvoorbeeld mee hoe het acceptatieproces bij ouders precies verloopt. Wat ik al meteen kon gebruiken om gesprekken uit het verleden voor mezelf beter te accepteren is dat ouders vaak boos worden op de leerkracht. Ik kan me dan echt aangevallen voelen, maar in dit hoofdstuk van de e-learning oudergesprekken werd me duidelijk dat dit vaak niet persoonlijk bedoeld is. Als ik dit toepas op het verloop van de rest van het schooljaar en de gesprekken die later nog volgden na zo’n minder fijn gesprek dan kan ik dat nu beter relativeren.
De valkuilen bij het stellen van vragen waren me al wel redelijk goed bekend ontdekte ik tijdens het volgen van hoofdstuk vier. Dat is echter ook best fijn om te ervaren tijdens een e-learning. Weten dat de kennis die je denkt te hebben, klopt. Daarnaast was het voor mij goed om meer te weten te komen over het stellen van krachtige vragen. Mijn kennis hierover heeft weer even een update gehad.
De laatste paar hoofdstukken waren voor mij wat minder interessant. Deze doorliep ik dan ook vrij vlot. Hierdoor klopte de tijd van 1,5 uur voor het volgen van de cursus voor mij vrij aardig. Als je echter een beginnend leerkracht bent die zich echt voor het eerst weer goed verdiept in het voeren van effectieve oudergesprekken dan zul je meer tijd nodig hebben.
Dit bericht bevat affiliate links.
Dit bericht is een betaalde samenwerking met Medilex Onderwijs.