EdcampNL 2015
Na POGO14 in november vorig jaar kwamen er wat tweets langs over Edcamp. Een andere mogelijkheid om leerkrachten te ontmoeten, kennis te delen en nieuwe inspiratie op te doen. Na een kleine twijfel besloot ik me voor deze dag op te geven en zo kwam het dat ik gisterochtend om 9 uur richting Zoetermeer vertrok.
Bij binnenkomst in het Oranje Nassau College werd ik hartelijk welkom geheten en werd mijn naam meteen goed op de sticker geschreven, altijd fijn. Daarna door naar de aula waar al flink wat gele blaadjes waren opgeplakt met sessies die ik kon gaan volgen. Gelukkig zag ik vrij snel een bekend gezicht, het is toch altijd weer spannend om ergens heen te gaan waar vooral mensen zijn die je alleen online kent. Wat gepraat met een aantal mensen en toen werd het toch echt tijd om mijn keuzes te maken wat betreft de sessies.
Ik besloot om eerst alleen te kiezen voor de ochtend en in de lunchpauze mijn keuzes voor de middag te maken. De eerste sessie die ik bijwoonde was die over Critical Skills door Hella Kuijpers (@hellakuijpers67) en Jeroen Smits (@jeroengennep). Een half uur om te vertellen over deze manier van werken op school is veel te kort. Ik zou heel graag een keer op basisschool Het Telraam willen kijken om het in de praktijk te zien. De sessie begon met een filmpje waarin het werken met Critical Skills wordt uitgelegd en daarna hebben we samen een community builder gedaan. Een goed begin van deze dag.
De tweede sessie die ik bijwoonde was die van Karin Winters (@karinwinters) en Ilse Meelberghs (@ilsemeelberghs). De titel van deze sessie was bloggen = informeel leren. Een interessant half uur waarin veel met elkaar werd gedeeld. Een aantal interessante blogs gehoord om te volgen en een paar mooie opmerkingen over bloggen meegenomen. Ik ga proberen vaker te schrijven over mijn onderwijs.
Aan het eind van sessie twee wist ik nog niet echt wat ik daarna wilde doen, maar gelukkig kwam dat antwoord tijdens sessie twee. Patricia (@kultiv8) wilde graag vertellen over The Crowd. Via Twitter volg ik @thecrowdNL al een aardige tijd en de website heb ik regelmatig bekeken, maar lid geworden ben ik nog steeds niet. Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten van the crowd en dan is €250,- toch best een flink bedrag. Tijdens het gesprek met Patricia en de andere deelnemers werd me steeds duidelijker wat the crowd is en wat het aan mijn persoonlijke ontwikkeling kan bijdragen. Ik word sowieso volger en wellicht binnenkort toch ook maar echt lid.
Sessie vier was voor mij weer een sessie van Karin Winters. Door het interessante gesprek bij sessie drie was ik iets te laat, maar gelukkig heb ik nog aardig wat meegekregen. Toch maar weer wat vaker spelletjes inzetten in de klas. Als introductie, verwerking of herhaling, er zijn echt veel mogelijkheden.
Na een gezellige lunch was het tijd voor sessie vijf en zes. De middag begon ik met een sessie over MOOC en luisteren. Een MOOC is een Massive Open Online Course, een gratis online cursus waarvoor iedereen zich kan inschrijven. Het interessantste uit deze sessie vond ik het stukje over de vier niveaus van luisteren binnen een organisatie. Hier ga ik ook bij mezelf beter op proberen te letten, wat voor gesprekken voer ik binnen school en wat zou ik hierin kunnen veranderen?
Tijdens de laatste sessie maakte ik kennis met aantal interessante apps om in de klas te gebruiken. Met de app Tellagami kun je als leerkracht een karakter maken en een uitleg inspreken. Deze uitleg kun je gebruiken om tijdens je les iets uit laten leggen, maar ik zie het mezelf vooral gebruiken om een leerling die alleen moet werken iets uit leggen.
Wat me de hele dag opviel, was het gebruik van telefoons, tablets en laptops. Tijdens sessies werd hier flink gebruik van gemaakt, maar ik had het idee dat niemand zich eraan stoorde. De betrokkenheid was hoog ondanks dat men tegelijk andere dingen deed. Zouden we dit ook niet meer moeten toestaan in de klas? Zoals bijvoorbeeld de leerling die tijdens een luistertoets wat tekeningetjes maakt of de leerling die tijdens de uitleg met z’n potlood speelt. Ook dat neem ik mee.