Ja, vandaag was het dan eindelijk tijd voor EdcampNL 2017. Vorig jaar kon ik helaas niet naar Texel en daar heb ik best een beetje van gebaald. Vandaag stapte ik dan ook vol goede zin in de auto bij Kinderboekenjuf.nl. Samen is namelijk gezelliger dan alleen. Ook Liesbeth, juf Lies, stapte in en zo gingen we gedrieën op weg naar Amsterdam. In de auto hadden we al genoeg met elkaar te bespreken en begon de Edcamp eigenlijk al een beetje.
Aangekomen in Amsterdam zagen we al snel wat bekende gezichten van andere onderwijsbijeenkomsten. Een heerlijke sfeer vol herkenning, maar ook vol enthousiasme. Het was voelbaar dat iedereen aanwezig was om er samen een mooie, leerzame dag van te maken. Patricia deed de opening en daarna begon het ophangen van de post-its. Zelf was ik niet van plan een presentatie te geven, ik kwam vooral inspiratie halen. Maar waar moest ik beginnen? Het blijft lastig dat er in dezelfde rondes meerdere interessante dingen gedeeld gaan worden. Ik koos daarom alleen wat ik voor de lunch wilde volgen. De rest zou vast wel goed komen. Met wat lekkers voor onderweg ging ik op zoek naar lokaal 6 voor de sessie van Kinderboekenjuf.nl. Want haar presentatie had ze nog niet in de auto willen delen.
Sessie 1 – Mini leeslessen
Van begin tot eind was het interessant om deze sessie te volgen. Ingrid gaf veel praktische voorbeelden in haar presentatie. Hoe kun je leerlingen helpen bij het kiezen van een boek bijvoorbeeld. Ook gaf ze wat voorbeelden om de leeslessen leuker te maken, zoals met ‘Lezen in het donker‘. Maar het belangrijkste van haar presentatie waren de mini leeslessen. Er werden wat voorbeelden gegeven, maar daarnaast kregen we handreikingen om het zelf te gaan doen. Dit ga ik zeker toepassen in de praktijk. Op mijn site ga je hier in de toekomst zeker wat lesideeën van zien.
Sessie 2 – Het lerarenregister
Helaas ging ik bij deze sessie niet helemaal voldaan weg. Uiteindelijk nog wel met Glenn kunnen praten over mijn vragen en daardoor toch antwoord gekregen op mijn vragen. Al een tijd vraag ik mij namelijk af hoe ik mijn professionalisering door het lezen van vakliteratuur en het volgen van bijeenkomst zoals EdcampNL kwijt kan ik het Lerarenregister. Glenn gaf aan dat hij dat doet door te bloggen en dat te delen met het register. Nou, dat moet mij wel lukken.
Verder in deze sessie wel wat meer duidelijkheid gekregen in de achtergrond van het Lerarenregister. Misschien toch maar eens inschrijven.
Sessie 3 – Bloggen
Met een vrij grote groep hebben we gesproken over waarom je als leerkracht blogt. De meeste leerkrachten doen dat toch vooral voor zichzelf. Het is manier om onderwijsbijeenkomsten te verwerken en om later terug te kunnen kijken naar leerzame, indrukwekkende, mooie of bijzondere momenten. Karin Winters gaf ook tips om te zorgen dat je meer reacties op je blogs krijgt en tips om te zorgen dat je meer regelmaat in het bloggen krijgt. Nu ben ik dus hard aan het denken waar ik bijvoorbeeld iedere twee weken een blog over zou kunnen schrijven en hoe ik prikkelende vragen kan stellen waar mensen op zouden kunnen reageren.
Lunch
Tijdens de lunch ging het delen van inspiratie gewoon verder. Ik heb een aantal goede gesprekken gevoerd met diverse mensen. Ook is mijn volglijst op Twitter flink gegroeid, want heel veel mensen volgde ik gewoon nog niet. We hebben het gehad over The Crowd, over de mini leeslessen van Kinderboekenjuf.nl, over mijn website, over het organiseren van (gratis) onderwijsbijeenkomsten en over nog veel meer. Ik had bijna geen tijd om te eten.
Sessie 4 – Even niets
Ik kon niet echt iets vinden tijdens deze sessie wat mijn interesse trok. Het meeste was meer gericht op VO en MBO of paste niet echt bij mij. Ik was niet de enige met dit gevoel en zo kwam het dat we even lekker naar buiten gingen met vier vrouwen. We hebben het gehad over het schoolplein, over wat we precies doen in het onderwijs of gerelateerd aan het onderwijs en wat mooie momenten gedeeld.
Sessie 5 – Komensky Post
Op de website van Komensky Post is een diversiteit aan onderwijsberichten te lezen. Onder andere de blogs van Casper Hulshof over Dream School vind ik heel interessant. We hebben met elkaar gesproken over wat goede content zou kunnen zijn op de site, wat willen leerkrachten lezen en gesproken over de discussie over dyslexie. Ik kreeg nog even te horen dat ‘leerkrachten die bloggen tijd teveel hebben’, maar dat zullen we diegene maar vergeven ;-).
Wat neem ik nog meer mee?
Behalve alle mooie informatie die ik heb ontvangen tijdens alle sessies en de inspiratie uit alle gesprekken neem ik ook mooie ideeën mee die ik gezien heb in de school. OBS Bijlmerhorst was de gastschool van deze editie en vooral de datamuren vond ik erg interessant. In iedere klas hing er een datamuur. Verder zag ik in een klas een mooie poster met daarop post-its met individuele doelen van leerlingen. Verder vond ik de bank in de personeelskamer wel interessant. Lijkt me heerlijk om na schooltijd even lekker met collega’s te zitten met een kop thee of koffie en na een kwartier weer aan de slag te gaan. We drinken nu ook wel gezellig thee, maar die stoelen zitten toch net iets minder lekker.
Al met al weer een geweldige dag. Op Twitter las ik al berichten over een EdcampNL in het najaar. Ik ben voor!