Maandag 22 augustus was het dan zover: Een nieuwe start! Na een heerlijke vakantie in Italië was het tijd om echt aan de slag te gaan op mijn nieuwe werk. Ondanks mijn goede voornemen om zoveel mogelijk de fiets te pakken, ging ik toch met de auto. Ik ging me de eerste dag niet meteen nat laten regenen, ook al regende het niet heel hard. Na wat kopieerwerk, het in orde maken van het takenbord met de namen ernaast en een kop thee gedronken te hebben met mijn collega’s was het tijd om de deuren van de school te openen en de leerlingen te verwelkomen. Dat waren veel nieuwe gezichten en namen! Er waren ook vaders en moeders die zich vriendelijk kwamen voorstellen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die niet allemaal onthouden heb. Kinderen eerst 😉 Ik denk dat ik rond 9.30 toch wel echt alle namen goed wist.
Wat hebben we nu die eerste twee weken gedaan in de klas? Mijn prioriteit lag deze weken toch echt wel bij de groepsvorming. Zoals onder andere te lezen is op de site Gedragsproblemen in de klas is het belangrijk om je bewust te zijn van de fases van groepsvorming en daar als leerkracht zo op te anticiperen dat je met een positieve groep het schooljaar start en met elkaar een fijn schooljaar kunt gaan hebben. Een goede, nieuwe, start is een mooi begin.
Via Twitter, Facebook en Google heb ik diverse activiteiten verzameld waarmee ik mijn groep een groep wilde maken. Een heel mooi document was het document dat ik ontving van @jeroengennep. Via dropbox deelde hij een document om mee aan de slag te gaan de eerste schoolweek. Ik heb het document niet helemaal gebruikt, maar er wel een aantal geweldige ideeën uitgehaald. Nieuwsgierig? Kijk dan hier.
Om elkaar beter te leren kennen en om een fijne manier te leren samenwerken heb ik onder andere de volgende activiteiten ingezet.
- Handtekeningen maken. (Uit het document van @jeroengennep)
- Ballonnentoren bouwen.
- Complimentenrondje. Een leerling gaat in het midden van de kring staan met zijn/haar ogen dicht en klasgenoten vertellen complimenten. Ik heb bewust gekozen voor deze opzet, omdat ik vind dat als je alle leerlingen elkaar een compliment laat geven of wanneer je kinderen verplicht een ander een compliment laat geven het naar mijn idee een beetje nep kan zijn en niet gemeend. In dit geval gaven alleen leerlingen een compliment die dat echt wilden en waren het ook echte complimenten.
- Wat is waar? (Document @jeroengennep)
- Groepsjongleren. Klassikaal wordt er een bal overgegooid, steeds weer in precies dezelfde volgorde langs alle leerlingen. Als dit goed gaat, komt er een tweede en eventueel een derde bal bij.
- Post-it plakken (document @jeroengennep)
- Levend domino (document @jeroengennep)
Verder zijn we natuurlijk ook gestart met de lessen. Komende week ga ik voor het eerst proberen het rooster echt zo te draaien, zoals ik het in de vakantie bedacht heb. Zo’n nieuwe start van het schooljaar kost me toch altijd iets meer tijd dan ik vooraf bedenk. Ieder jaar trap ik er weer in 😉 Maar liever een goede, wat langzamere start dan te snel willen en straks tegen dingen aanlopen die voorkomen hadden kunnen worden.
Ik kijk nu vooral terug op twee gezellige, leerzame weken waarin ik de leerlingen, de school, de ouders en mijn collega’s steeds beter heb leren kennen. Er valt nog genoeg te leren, maar er is een goede start gemaakt. Op naar week 3! Morgen informatieavond, spannend!