Blog: De eerste schoolweek
Dat was het dan; de eerste schoolweek van het schooljaar 2014-2015 zit er alweer op. De week begon zoals ieder jaar met een nacht slecht slapen. Ik vind het toch altijd weer spannend om te starten met een nieuw schooljaar en dit jaar was dat nog net een beetje extra. Dit schooljaar geef ik les op een andere locatie van onze school en de leerlingen en ouders waren dus nog vrij nieuw voor mij. Voor de leerlingen en ouders was ik ook vrij nieuw. Een aantal van hen had ik vorig jaar schooljaar al een enkele keer ontmoet, maar toch…spannend!
Maandagochtend was ik om 7:35 in mijn klaslokaal om de laatste voorbereidingen te treffen, maar ik bleek dus echt alles al goed bedacht te hebben die week daarvoor. Op het klaarleggen van wat schriften na had ik niets meer te doen.
Om 8:20 kwamen de eerste leerlingen binnendruppelen. Volgens mij vonden zij het net zo spannend als ik. Nadat iedereen zijn plekje gevonden had in de klas zijn we echt begonnen met het nieuwe schooljaar. De maandagochtend bestond vooral uit kennismaken met elkaar, het klaslokaal en samen bedenken welke regels en afspraken we nodig hebben. Er zijn veel vragen gesteld over alles wat er te zien was in het lokaal en over wat we bijvoorbeeld gaan leren.
Om elkaar beter te leren kennen deze week heb ik het blad ‘tekeningen die iets zeggen over mij‘ gebruikt. In het middelste vak tekenden de leerlingen een zelfportret en schreven daarbij hun naam. In de cirkels werden tekeningen gemaakt van dingen die voor hen belangrijk zijn of waar zij van houden. Ook kwamen er veel lievelingsdingen in zoals lievelingskleur en lievelingsdier. Na het maken van de tekeningen was de opdracht nog niet klaar. De leerlingen zijn met elkaar gaan praten over wat ze getekend hadden. Dit deden we door telkens even kort door de klas te lopen, te stoppen en dan in tweetallen te praten over onze tekeningen. Zo kwamen leerlingen ineens tot de ontdekking dat ze dezelfde lievelingskleur hadden, allebei een zusje hadden of andere overeenkomsten. Soms waren er geen overeenkomsten, maar was het wel leuk om te weten wat het lievelingsdier van een klasgenoot was of de sport van je klasgenoot. Een leerling vond bijvoorbeeld dat wel veel leerlingen iets met voetbal hadden en een ander vond het leuk dat iemand als lievelingskleur ‘de kleuren van de regenboog’ had. Ook al kenden de leerlingen elkaar al van school en zelfs uit de klas, groep 4 en 5 zaten vorig jaar al samen in een combi 3/4, toch werd er met dit blad een hoop nieuws geleerd.
In de pauze op maandag was ik erg blij dat de leerlingen al bekend waren met het gebouw, want anders hadden we die dag niet buiten gespeeld. Het plein waar wij mochten spelen, was mij geheel onbekend. Ik moet best even wennen aan hoe alles werkt op deze locatie. Deze week ben ik al twee keer mijn sleutel vergeten mee te nemen naar buiten, maar kwam er gelukkig nog achter voordat alle leerlingen buiten waren. Er is dus nu een leerling die, als ik het vergeet, in mijn tas mag zoeken naar de sleutel. Wat vind ik toch altijd fijn om vertrouwen aan leerlingen te kunnen geven en dit is voor mij daar een voorbeeld van.
Maandag zijn we gestart met het wennen aan het werken in 3 groepen. Als leerkracht kan ik maar één groep tegelijk instructie geven en het is wel fijn als de leerlingen goed weten wat er dan van hen verwacht wordt als zij moeten werken. Iedere dag was hier weer een kleine vooruitgang in te zien, erg goed om te merken. Dit zal de komende weken vast oefening blijven vragen, maar uiteindelijk gaan we het vast geweldig doen met z’n allen.
Iets minder leuk deze week was het aantal zieken in de klas. Er gaat een ‘fijn’ virus door de school en daar hebben al aardig wat leerlingen last van gehad en helaas de juf ook. Dat betekende dat ik donderdag en vrijdag ziek voor de klas stond, want een juf kan niet ziek zijn ;-(. Ik voelde mezelf belabberd, maar ik hoefde niet over te geven en de hoofdpijn viel mee dus kon gewoon werken. Dit ’s ochtends eerlijk tegen de leerlingen gezegd en dan is het erg fijn te merken dat ze hier rekening mee houden. Ze waren nog liever dan dat ze al waren en af en toe kreeg ik ineens de vraag of het nog wel ging. Zo tof!
Iedere dag probeer ik tijd te maken om voor te lezen en ik ben dit jaar begonnen met Floddertje van Annie M.G. Schmidt. De leerlingen liggen helemaal dubbel om de avonturen die dit meisje samen met haar hond beleeft. Ik geniet weer ontzettend van de lol die zij daarom hebben. Een groot voordeel van een groep nieuwe leerlingen is dat weer volop keuze heb uit mijn voorleesboeken. Wel moet ik een boek hebben dat zowel voor de leerlingen van groep 3 als voor die van groep 5 leuk is, maar dat gaat vast lukken.
Deze eerste schoolweek is er een begin gemaakt met de verjaardagskalender en volgende week zal deze afgemaakt worden. Foto’s zullen dan zeker op mijn site verschijnen, want er zitten prachtige exemplaren tussen. Ook hebben de leerlingen deze week ontdekt dat hun juf af en toe best een beetje gek kan zijn. Daar moeten ze nog, of weer, even aan wennen 😉 We hebben lekker gedanst op de Pinguïndans en de Papegaaientwist, de eerste verjaardag is gevierd en de jarige mocht daarbij op de tafel staan (ook al zo vréémd). Verder hebben we twee leuke gymlessen gehad waarbij samenwerking en elkaar helpen erg belangrijk waren. Geweldige genietmomenten!
Al met al een heerlijke start van een nieuw schooljaar, op naar de volgende weken!
Heel leuk om te lezen hoe jij je (als juf) voorbereid op de eerste schoolweek. Onze kleine man is sinds vorige week aan het wennen in de kleuterklas. Blijft toch lastig voor een moeder 😉