Al ruim een jaar ligt het boek Engels in het basisonderwijs in mijn huis. Het is een boek geschreven voor studenten aan de PABO, maar ook zeker interessant voor leerkrachten op de basisschool. Zoals vaker met studieboeken lezen ze niet even snel lekker weg, maar lees je zo’n boek in delen. Dat heb ik dus ook met dit boek gedaan. Niet van voor tot achter, maar begonnen met de voor mij interessantere hoofdstukken en iedere keer weer een stukje, omdat het anders wel erg veel informatie werd.
Engels in het basisonderwijs – De inhoud
Engels in het basisonderwijs biedt (toekomstige) leraren basisonderwijs een overzicht van de vaardigheden en kennis om het vak Engels op een goede en verantwoorde manier te geven. In tien hoofdstukken komen verschillende aspecten van het vak Engels in het basisonderwijs aan de orde. Aan de hand van actuele theorie over het leren van (vreemde) talen worden diverse didactische principes behandeld voor groep 1 tot en met 8.
Vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) en primary Content and Language Integrated Learning (CLIL) komen uitgebreid aan bod in twee aparte hoofdstukken. Ook is er een hoofdstuk gewijd aan differentiatie in een flexibel programma Engels. Engels in het basisonderwijs bevat talrijke uitgewerkte werkvormen en activiteiten die direct zijn toe te passen in de Engelse les.
Engels in het basisonderwijs – Wat vind ik van het boek?
Natuurlijk is dit een studieboek en daarom waren niet alle hoofdstukken even interessant voor mij. De hoofdstukken die wel interessant waren, heb ik echter meer dan één keer gelezen.
Hoofdstuk 1 en 2 waren prettig om te lezen om weer even mijn kennis over Engels in het basisonderwijs qua basis een update te geven.
Hoofdstuk 3 vond ik was lastiger om te lezen, maar wel heel erg interessant bij het lesformulier dat wij op school gebruiken bij CLIL. Het vierfasenmodel staat daar in verwerkt en ik heb in dit hoofdstuk echt goede informatie gelezen en meteen ingezet om mijn lessen beter te maken. Hoofdstuk 6 ben ik daarna gaan lezen, omdat dat hoofdstuk over Primary CLIL gaat. Na het lezen van die hoofdstukken heb ik mijn voorbereiding op het eerste thema CLIL van dit schooljaar compleet omgegooid. Toen ik de lessenserie daarna gaf, voelde ik me beter voorbereid en had ik het idee dat de lessen beter aansloten bij mijn leerlingen en de doelen voor groep 7/8 volgens slo.tule.nl. Waardevolle hoofdstukken dus voor leerkrachten die met CLIL werken.
Een ander hoofdstuk dat me echt veel geleerd heeft en waar ik veel van heb opgestoken om te kunnen gebruiken was hoofdstuk 10. In dat hoofdstuk vind je o.a. lessuggesties en interessante websites om te gebruiken bij de lessen Engels.
Ook al is dit boek met name geschreven voor studenten, ik vind dat scholen die werken aan hun Engels onderwijs volgens het vierfasenmodel en/of CLIL zeker dit boek moeten aanschaffen voor hun leerkrachten. Ik heb zelf veel geleerd en ook mijn collega’s hebben al wat van die kennis doorgekregen. Dit boek blijft niet thuis in mijn kast staan, want mijn collega’s willen vooral zelf ook hoofdstuk 3 en 6 lezen.
Dit bericht bevat affiliate links.
Het boek kreeg ik opgestuurd door Noordhoff Uitgevers en Lauren Salomons van Spelen met Engels. Hartelijk dank!