Recensie van juf Inge
Ik woon niet ver van Rotterdam en af en toe krijgt die stad bezoek van een enorm cruiseschip. Als ik zo’n schip Rotterdam binnen zie varen vraag ik me altijd af hoe het er daar binnen aan toe zou gaan. Daarnaast ben ik groot fan van kinderboeken die zich in de geschiedenis afspelen. Daarom was ik heel nieuwsgierig naar het boek Geen weg terug dat zich afspeelt op zo’n groot schip, maar dan in het jaar 1913.
Korte samenvatting
Rotterdam, 1913. Bram Dobbelaar komt uit een arm gezin en is van school weggestuurd omdat hij te laat kwam doordat hij een hondje uit het water redde. Hij zit daarom vaak aan de Maas en kijkt dan graag naar de grote oceaanstomers die naar verre landen vertrekken. Hij droomt ervan om ooit met een van die schepen mee te kunnen naar Amerika. Op een dag ontmoet hij Willem, die binnenkort met zijn tante naar Amerika vertrekt. Samen bedenken ze een plan, zodat Bram als verstekeling mee kan aan boord. Zal het plan slagen? Zal hij Amerika ook echt bereiken? En is alles in Amerika echt zo mooi als men zegt?
Geen weg terug is geschreven naar aanleiding van een krantenartikel dat Elisabeth Mollema las in de Amerikaanse krant The New York Times, waarin stond dat een Nederlandse jongen illegaal het land probeerde binnen te komen.
Lees het boek alvast tot en met pagina 22 in het inkijkexemplaar.
Wat vind ik van het boek?
Geen weg terug is een spannend en avontuurlijk verhaal. Het boek is niet te dik en heeft vaart waardoor het ook voor kinderen die lezen niet zo heel leuk vinden een heel tof boek is. Het verhaal is heel beeldend geschreven zodat het tijdens het lezen lijkt alsof je zelf in de straten van Rotterdam in 1913 en op het grote schip rondloopt. Elisabeth Mollema heeft heel goed spanning in het verhaal weten in te bouwen waardoor je door wilt blijven lezen om te weten hoe het afloopt. Iris Boter maakte de passende illustraties.
Het verhaal begint met een korte inleiding waarin Elisabeth Mollema uitlegt hoe ze op dit verhaal is gekomen, dit is een fijne toevoeging. Er komen ook wat ouderwetse woorden in het verhaal voor die we nu niet meer gebruiken (bijvoorbeeld ‘bolder’ en ‘pij’) en die ik daardoor ook nog niet kende. Soms worden ze later uitgelegd, maar hier en daar miste ik dat ook. Dat deze woorden worden gebruikt in het verhaal is fijn voor de uitbreiding van de woordenschat maar het zou het verhaal op die punten nog iets begrijpelijker maken als de woorden ook ín het verhaal worden verduidelijkt. Het is een heel fijn boek om (stukjes) uit voor te lezen passend bij je geschiedenisles of -thema.
Lesideeën bij het boek
Via de website naarschoolmetquerido.nl kun je een heel toffe lesbrief vinden rondom dit boek, die
zo in te zetten is in jouw groep 7 of 8. Je vindt de lesbrief hier.
Het boek aanschaffen
Bestel het boek bij Libris.nl en zorg dat het geld bij een (lokale) boekhandel terechtkomt of bestel het bij bol.com via onderstaande afbeelding.
Dit bericht bevat affiliate links.
Het boek kreeg ik opgestuurd door Singel Uitgeverij, VOLT. Hartelijk dank!