Sinds mijn eerste jaar als leerkracht van groep 3 maak ik al gebruik van hakkaarten. Ik heb deze hakkaarten leren kennen door een tweet van Onderwijsgek. Hakkaarten zijn een visuele ondersteuning bij het verdelen van woorden in de klanken.
In de eerste 6 kernen van Veilig Leren Lezen biedt de methode bij de dictees enkel woorden aan bestaande uit 3 letters. Veel leerlingen kunnen echter al langere woorden spellen en dit lukt nog beter met behulp van de hakkaarten. Zij kunnen aan de hakkaart zien uit hoeveel letters het woord bestaat en hoeveel klinkers en medeklinkers het woord heeft. Door dagelijks een dictee af te nemen van ongeveer 10 woorden en daarbij gebruik te maken van de hakkaarten is de spellingvaardigheid van de leerlingen vooruit gegaan en ik denk dat het mede daardoor is dat veel leerlingen in mijn groep weinig fouten maken in hun dictees.
Ik heb in een bestand verschillende hakkaarten gemaakt.
Door deze uit te printen op verschillende kleuren en daarna te lamineren zijn ze meerdere jaren achter elkaar te gebruiken.
In onderstaande video van Onderwijsgek is te zien hoe de hakkaarten gebruikt kunnen worden.