Site pictogram Juf Inger

Handige nakijktips

Nakijken kan een rotklus zijn. In mijn eerste jaren als leerkracht vond ik dat ik alles na moest kijken en had nog weinig trucjes geleerd om het nakijken gemakkelijker te maken. Door met collega’s te praten, boeken en tijdschriften te lezen en door tips die ik toentertijd vooral op Twitter las, leerde ik steeds efficiënter nakijken. Ook nu mijn leerlingen meer digitaal werken, zijn sommige tips nog steeds goed toe te passen. Deze handige nakijktips deel ik graag en ik hoop daar meerdere leerkrachten mee te kunnen helpen.

Kijk niet alles na

Dit klinkt misschien heel slecht, maar het is wel waar. Nakijken is zeker niet altijd zinvol, omdat veel leerlingen echt de volgende dag niet meer aan de slag gaan met wat jij in hun werk hebt gecontroleerd. Kies de opdracht die echt belangrijk was en die je de leerlingen de volgende dag ook laat verbeteren als het niet goed is gegaan. Of check van ongeveer 20% van de leerlingen de opdracht en niet van de hele klas.

Controleer al onder schooltijd

Dit deed ik vooral toen ik leerkracht van groep 3 was. Als ik mijn rondje door de klas liep, deed ik dat altijd met nakijkpen in mijn hand. Een bladzijde van Veilig Leren Lezen of rekenen bekeek ik toch vaak tijdens mijn rondje en ik zette dan meteen een krul als het goed was of ik gaf een tip om het te verbeteren.
Mijn leerlingen in groep 7/8 werken nu veel op Chromebooks en met name bij taal hebben ze vaak open opdrachten. Ik wil die opdracht dan het liefst onder schooltijd tijdens de taalles zien, zodat ik direct feedback kan geven. Daar hebben de leerlingen en ik het meest aan.

Spreek de antwoorden in

Deze tip heb ik niet in de praktijk toegepast, want het lijkt me verschrikkelijk om naar mezelf te luisteren. Juf Ellen deed dit echter wel en deelde het op Instagram. Onder haar post staan veel enthousiaste reacties en vragen die dit zeker de moeite waard maken als jij je eigen stem wel prettig vind om te horen.

Laat de schriften open inleveren

Als de leerlingen het schrift of werkboek open inleveren op de juiste bladzijde dan scheelt dat veel opzoekwerk. Het lijkt een klusje van niks om de juiste pagina op te zoeken, maar ik kan je vertellen dat zo’n open stapel echt zorgt voor vlotter nakijken.

Kijk samen na

Bij toetsen doe ik dit niet, maar bijvoorbeeld wel bij een oefendictee en het huiswerk. De oefendictees kijk ik de eerste paar keer nog volledig na, maar na een tijdje pak ik nog meer een gedeelte om te controleren. Het huiswerk scan ik na inleveren vaak nog even. Bij iedere leerling bijvoorbeeld twee rijtjes van het rekenwerk. Ontdek ik daar veel fouten in? Dan controleer ik alsnog alles.

Beloon jezelf

Zie je op tegen een klus? Bedenk een beloning voor jezelf waar je blij van wordt, chocolade!, of zet fijne muziek op die het nakijken leuker maakt.

Kijk per vraag of per bladzijde na

Dit werkt voor mij heel goed bij de citotoetsen en de toetsen van verkeer met meerkeuzevragen. Zo’n rijtje van vier of vijf antwoorden onthoud je wel. Vaak zo goed dat je het ’s avonds thuis nog kunt vertellen tegen je huisgenoten.

Focus

Dit wist ik wel, maar ik leerde het vooral via de cursus van juf Maike over werkdrukverlichting. Focus je op één taak dan werk je echt sneller. Dus mail uit, telefoon aan de kant, deur dicht, timer aan en nakijken maar!

Laat een ander het werk doen

Ik kan nogal moeite hebben met loslaten, maar een onderwijsassistent of stagiair kan vaak prima werk nakijken van leerlingen. Extra vooral is dat het dan soms al onder schooltijd gebeurt en je nog echt met de leerling de opdracht kunt bespreken. Je hoeft niet alles zelf te doen, echt niet!

Dit bericht bevat affiliate links.

Mobiele versie afsluiten