Recensie van juf Anita
Na een drukke periode is het tijd om weer eens heerlijk op de bank verder te gaan met mijn stapel
recensieboeken. Het toevallige dagboek van B.I.G. trok me als eerste aan. Het is weer een graphic novel voor meiden, een genre waar ik patent op lijk te hebben voor Juf Inger. Toch is het de schrijfster gelukt om een originele invalshoek te vinden voor dit boek. Verteld vanuit een behoorlijk naïef meisje komen er
grote actuele thema’s aan bod zoals scheiding en homo-seksualiteit bij ouders. Maar dan niet op een
manier waarbij het heel bijzonder gemaakt wordt. Het komt er juist op neer die grote mensen niet zo
moeilijk moeten doen.
Tekst op de achterflap
Mijn naam is Billie Idema Groen. Ontdek hoe ik ‘per ongeluk’ mijn saaie spellingsboekje heb
omgetoverd in een HILARISCH anti-slaapdagboek om:
- Doodles te tekenen
- De koekjeswetten op te schrijven
- Lijst van verdachten te maken
Bekijk alvast het inkijkexemplaar om de vormgeving van het boek goed te kunnen zien.
Wat vindt juf Anita van het boek?
Het toevallige dagboek van B.I.G. leek in eerste instantie weer zo’n boek waar er al veel van zijn. Tijdens het lezen bedacht ik echter al leerlingen die ik met dit boek misschien wel toch net even weer een ander boek kan laten lezen dan de graphic novels die iedereen leest. Niets mis mee, maar het is zo fijn om soms net weer even een ander boek te kunnen bieden met andere thema’s.
Ik vond het heerlijk dat de hoofdpersoon best een bijzondere thuissituatie heeft, maar daar totaal geen probleem van maakt. Ze is afgestaan door een moeder die niet voor haar kon zorgen, en woont nu bij twee moeders die ineens gaan trouwen. Het grootste probleem dat daaruit voorkomt is de keuze van de jurk die zij aan mag op ‘bruidsmeisjesdag’. Het feestje draait tenslotte om haar ;-).
Intussen heeft ze op school wel een echt probleem. Haar beste vriendin lijkt namelijk ingepikt te worden door een ander meisje. Als je in de klas wat meer wilt doen met dit boek zou je met de leerlingen net als Billie uit het boek een lijstje kunnen maken met de ‘tien favo woorden’. Ik zie voor me dat je op die manier met de leerlingen op een leuke manier kunt werken aan woordenschat. Iedere leerling een individuele lijst, of maak je een lijst met de hele groep? Zo kunnen er steeds nieuwe woorden besproken en herhaald
worden en wordt er gelijk gewerkt aan de woordenschat. Ik ken leerlingen die er een sport van
zouden maken om nieuwe woorden te vinden en te presenteren.
Bij mijn zoektocht naar de illustrator kwam ik er achter waarom de afbeeldingen zo enorm goed bij
de tekst passen en woord en beeld zo goed verweven is. Jen Carney is blijkbaar zo’n alleskunner die
en kan schrijven en fantastische kan tekenen. Kortom: een boek dat wat mij betreft echt een aanvulling is in de boekenkast van onze Unit 678!
Het boek aanschaffen
Dit bericht bevat affiliate links.
De boeken kreeg ik opgestuurd door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Hartelijk dank!