Je kunt de maandag na het weekend natuurlijk starten met een grote kring waarin de leerlingen om de beurt mogen vertellen wat ze hebben meegemaakt. Ik vind dit echter altijd erg veel tijd kosten en daarbij zijn er dan ook kinderen die niks vertellen. Deze manier pas ik dus zelden tot nooit toe. Laat mij maar op een andere manier aandacht besteden aan hoe het weekend van mijn leerlingen was.
Alternatieve weekendkring
Vaak vraag ik bij binnenkomst aan mijn leerlingen hoe hun weekend geweest is. Mijn ervaring in groep 7/8 is dat de meeste leerlingen zelf wel komen vertellen hoe hun weekend was als ze echt iets bijzonders hebben meegemaakt. Ik ben er daarom al snel mee opgehouden om hier standaard tijd voor in te roosteren. Na enige tijd begon ik echter te merken dat er wel iets nodig was. Soms doe ik daarom een korte werkvorm, bijvoorbeeld ‘zoek de valse‘, om de leerlingen elkaar toch een beetje tijd te geven om iets over hun weekend te delen met hun klasgenoten.
Lees ook: Je weet dat je op schoolkamp bent als…
Op Instagram zag ik toffe ideeën om de weekendkring eens ander te beginnen en zo kwam ik op het idee om dit werkblad te maken. Ik heb me inderdaad laten beïnvloeden ;-). Op het werkblad staan vier vragen:
- Wat was het leukste dat je afgelopen weekend hebt gedaan?
- Wat heb je dit weekend geleerd?
- Wat was er minder leuk?
- Waar heb je dit weekend hard om gelachen?
De leerlingen hebben het werkblad op maandag ingevuld en kregen dinsdag nog even de tijd om het eventueel af te maken. Daarna zijn we naar buiten gegaan en hebben de inhoud in kleine groepjes besproken. Deze groepjes werden willekeurig gemaakt en sommige leerlingen zaten daarom bij vrienden, maar anderen juist niet.
Ik vond het een fijne manier van werken voor de afwisseling.
Gratis download
Het werkblad ‘Hoe was je weekend?’ heb ik gemaakt met Canva en je kunt het hieronder gratis downloaden in pdf.