Site pictogram Juf Inger

Ideeën voor het inloopkwartier

De tijd voor schooltijd is soms lastig in te vullen. Je wilt de leerlingen eigenlijk nog niet echt aan het werk zetten, maar aan de andere kant is het wel fijn als er al wat rust heerst in de klas. Op sommige scholen is er vanaf 8:15 uur een pleinwacht en gaan de leerlingen pas naar binnen als het bijna tijd is. Dit was ik gewend van mijn eerste school, maar op mijn huidige school komen de leerlingen de klas al in. Ook prima, maar het blijft soms zoeken wat er in die tijd nu prettig is voor mij als leerkracht, maar ook voor de kinderen. Ondertussen heb ik wat ideeën voor het inloopkwartier verzameld die ik prettig vind. Wie weet zit er ook iets voor jou tussen.

Materialen verzamelen voor de dag

Wat ik sowieso prettig vind werken is om mijn verwachtingen via het digibord te delen met de leerlingen. Met Canva, een programma waar ik graag mee werk, heb ik verschillende teksten gemaakt. Vaak gebruik ik namelijk op maandag en dinsdag dezelfde tekst en deze hoef ik dan wekelijks aan te passen. De leerlingen weten na enkele weken dat ze altijd op het bord moeten kijken en ze weten ook dat deze tekst niet altijd hetzelfde is.

Ook sta ik vaak bij de deur of in de deuropening om de leerlingen welkom te heten en ze te attenderen op de tekst op het bord. Indien nodig kan een leerling dan ook gemakkelijk aan mij iets laten als dat nodig is. De leerlingen pakken alvast wat spullen die in de ochtend nodig zijn en dat scheelt tijd tijdens de leswisselingen.

Wat ik nog te vaak vergeet, maar wat wel goed werkt is het gebruikmaken van een timer. Door deze af te laten gaan om 8:29 kan ik vaak echt om 8:30 starten.

Dagstarters

Een dagstarter is voor mij een korte opdracht die een leerling in 5 minuten af kan hebben, maar waar ook langer over gedaan kan worden. In mijn webwinkel kun je het pakket dagstarters ‘Denk even anders’ kopen. Veertig verschillende halve tekening om kinderen creatief te laten denken en in te zetten in alle groepen.

Woordzoekers

Het voordeel van een woordzoeker vind ik dat je deze vrij gemakkelijk leerzaam kunt laten zijn en dat het toch eigenlijk altijd leuk gevonden wordt. Je kunt bijvoorbeeld een Engelse woordzoeker zoeken via Google die aansluit bij je Engelse lessen. Ook bij diverse thema’s van wereldoriëntatie kan een woordzoeker een leuke manier zijn om wat extra aandacht te besteden aan de lesstof.

Zelf een woordzoeker maken kan gemakkelijk via https://www.woordzoekermaken.nl/ en dit kun je leerlingen in de bovenbouw ook laten doen tijdens het inloopkwartier via die site. Laat ze een woordzoeker maken over hun eigen weekend of over hun vakantie.

Huiswerk nakijken

De leerlingen in groep 7 en 8 krijgen bij ons op school twee keer per week huiswerk. Dat kan ik natuurlijk voor ze nakijken, maar ik heb het idee dat ze toch meer leren van het zelf nakijken en daarna nog een snelle controle door de juf. Ik laat de leerlingen op maandag het rekenhuiswerk inleveren en bekijk dan of alles gemaakt is. Op dinsdagochtend ligt het dan weer op de tafels met per twee- of drietal een nakijkblad. Mijn ervaring is dat leerlingen het vaak wel komen vertellen als er veel fout is gegaan. Ook ontdekken ze regelmatig hoe ze wel het goede antwoord hadden kunnen vinden. Verder gaan ze met elkaar in gesprek over de gemaakte fouten en ook daar leren ze van.

Lezen en eventueel leesboek ruilen

In mijn klas is misschien wel de belangrijkste afspraak: lezen = lezen. Als een leerling een ander leesboek nodig heeft, wordt dit geregeld buiten de leestijd om. Het inloopkwartier is hier goed voor te gebruiken. De leerlingen weten ook dat ze alvast een extra boek pakken als er een kans is dat ze hun huidige boek uitlezen in de leestijd. De leesles is hierdoor een stuk rustiger en aangezien de boekenkast naast mijn lokaal staat, kan ik tijdens het inlooopkwartier ook wat tips geven.

Voorbereiden weekendkring

Iedere maandag een half uur in de kring zitten om het weekend te bespreken, gebeurt niet in mijn klaslokaal. Wel zet ik af en toe andere werkvormen in om met elkaar te praten over het weekend. De leerlingen kunnen het werkblad ‘hoe was je weekend?‘ bijvoorbeeld al invullen tijdens het inloopkwartier.

Wat werkt voor jou tijdens het inloopkwartier? Ik vind het leuk als je dat laat weten in een reactie.

Mobiele versie afsluiten