Ingepakte boeken – Werken aan leesbevordering

Soms heb je ineens een idee waar je wel mee aan de slag moet. Zo bedacht ik me dat ik in het schooljaar 2021-2022 op het gebied van leesbevordering eens wat anders wilde gaan doen. Maar hoe? Gelukkig komen er op sociale media allerlei ideeën langs en sommige van die ideeën zijn het onthouden waard. Ik had dus onthouden dat ik ergens ingepakte boeken had gezien en dat de leerkracht op de kaft wat informatie over het boek had geschreven. Gaaf idee en iets om mee aan de slag te gaan.

Het idee achter de ingepakte boeken

Sinds ik leerkracht ben, vind ik het ontzettend belangrijk om kinderen (beter) te leren lezen en om ze te laten ervaren hoe leuk lezen is. Maar soms twijfel ik over het woord leuk. Het is een beetje een jeukwoord aan het worden. Op school hoeft niet alles leuk te zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat leerlingen zich prettig voelen op school, met plezier naar school gaan en een fijne tijd hebben, maar soms doen we iets teveel ons best voor leuk.

Meer ideeën voor leesbevordering

Voor mij was het doel achter de ingepakte boeken dan ook zeker niet om het leuk te maken. Ik wilde de leerlingen nieuwsgierig maken, prikkelen, maar vooral eens een andere manier gebruiken om een boek te kiezen. Lezen is belangrijk, dat maakt de blog op lezen.nl wel duidelijk. Wat ik met het inpakken van de boeken o.a. wilde bereiken als ik die blog lees, is dat leerlingen hun inlevingsvermogen vergroten en hun vooroordelen verminderen. Ik denk dat het lezen van divers leesvoer hier beter voor zorgt en als je de kaft niet kunt zien en de flaptekst niet kunt lezen, moet je anders kiezen en kom je, hopelijk, met iets nieuws in aanraking dat je wereld groter maakt.

We hebben op school een prachtige verzameling boeken staan in onze schoolbibliotheek, vind ik. Alleen merk ik dat sommige leerlingen steeds hetzelfde soort boeken kiezen. Met name voor deze groep leerlingen leek deze opdracht me heel goed. Het tweede probleem wat ik zie als leerlingen een boek mogen kiezen, is dat ze het zo moeilijk vinden om te kiezen. In onze schoolbibliotheek staan de boeken verdeeld op groep. Dat wil niet zeggen dat kinderen uit groep 4 niets mogen lezen uit de kast van 5/6 of dat de kinderen uit groep 7 nooit meer in de kast van vorig schooljaar duiken. In overleg met de leerkracht mag dit eigenlijk altijd, maar sommige boeken zijn qua thema gewoon niet geschikt voor iedere leeftijd. Door de ingepakte boeken heb ik de keuze voor de leerlingen in groep 7 dus wat minder groot gemaakt tijdens de eerste kennismaking met hun nieuwe boekenkast.

Niet iedereen vindt dit leuk

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat het moeten kiezen van een ingepakt boek voor sommige leerlingen erg vervelend kan zijn. Zelf zou ik dit ook lastig vinden. Deze leerlingen kan je helpen door ze tijdens het uitzoeken misschien een extra hint te geven. Vraag ze waar ze normaal gesproken van houden als ze boeken lezen en maak de keuze beperkter. Vind een leerling het echt lastig dan moet je misschien als leerkracht gewoon twee boeken pakken en de leerling daar nog uit laten kiezen. Maak daarbij dan de afspraak dat er na bijvoorbeeld drie gelezen hoofdstukken altijd geruild mag worden als het echt niets is.

Download hier de leesposters voor in de leeshoek

Hoe heb ik de opdracht aangepakt

Voor de 27 leerlingen in mijn klas verzamelde ik ruim 30 boeken. Zo had iedereen een keus en was er wisseling mogelijk als een boek al gelezen was. Ik vond in het magazijn papier in het goede formaat en pakte wat stiften in verschillende kleuren. In plaats van informatie over het boek koos ik ervoor om de eerste zin op het papier te schrijven. Bij de meeste boeken kon ik deze onthouden, twee keer moest ik een foto maken en schreef ik de zin over.

De ingepakte boeken zette ik bij elkaar in de klas, maar wel zo dat alle tekst te lezen was. Bij binnenkomst hadden een aantal leerlingen dit al vrij snel in de gaten en werden nieuwsgierig.

Vlak voordat ik de opdracht zou gaan doen, heb ik de boeken wat meer verspreid door het klaslokaal. De leerlingen kregen daarna een aantal minuten om rond te lopen en hun keuze te maken. Ze mochten nog niks pakken, maar moesten een aantal favorieten onthouden.

Met hulp van een namenrad werd er bepaald welke leerling als eerste mocht kiezen. Sommige leerlingen baalden als ze zagen dat hun favoriet gepakt werd, maar iedereen was vrij snel met het pakken van een boek. Toen iedereen een boek had gepakt, was het tijd om uit te pakken. Dit deden we natuurlijk tegelijk! Één leerling zei zelfs: ‘Het lijkt wel Sinterklaas!’. Na het uitpakken bleek dat twee kinderen een boek hadden gepakt dat ze al gelezen hadden. Deze leerlingen vonden het prima om te ruilen met elkaar. Nu is het alleen nog afwachten of iedereen het gekozen boek gaat lezen tot het eind of dat ze na 30 gelezen pagina’s, dus rond blz. 40, besluiten dat ze willen ruilen.

Tips bij de uitvoering
  • Pak meer boeken in dan dat je leerlingen hebt. Dan heeft echt iedereen een keuze.
  • Kijk eens in het magazijn op school voor papieren vellen i.p.v. inpakpapier. Dit pakt veel sneller in, want het scheelt knipwerk.
  • Maak het jezelf niet te moeilijk. De boeken worden zo weer uitgepakt, dus het is niet erg als het niet perfect ingepakt is.
  • Probeer de zin te onthouden, hardop herhalen tijdens het inpakken, of maak een foto. Eerst ergens opschrijven en dan weer op het papier schrijven is zonde van je tijd.
  • Zorg voor voldoende werkruimte, zodat je de boeken, het papier, het plakband en de stiften makkelijk kunt pakken en weg kunt leggen.
  • Je kunt voor deze opdracht gewoon boeken gebruiken uit de schoolbibliotheek.
  • Door meer boeken in te pakken dan dat je leerlingen hebt, kan een kind ook nog een ander boek pakken als het toevallig het gepakte boek al gelezen heeft.

Dit bericht bevat affiliate links.

Share Button