Als leerkracht ben je je er zeker van bewust: er zijn verschillen tussen jongens en meisjes in jouw klas. Al eerder las ik het boek ‘De jongenscode‘ waarin ik bevestigd werd dat ik het best goed doe als vrouwelijke leerkracht met al die jongens in mijn klas, maar dat ik ook zeker nog dingen te leren heb. Toen ik werd benaderd door Medilex Onderwijs of ik bij hen een e-learning wilde volgen en reviewen, wist ik al meteen welke ik dan zou kiezen. Zo ging ik dus enthousiast aan de slag met ‘Jongens en meisjes in de klas (PO)‘ om mijn kennis op dit gebied verder te vergroten.
Praktisch stukje
De site van Medilex is ontzettend duidelijk als je een e-learning gaat volgen. Nadat je hebt ingelogd op de site kom je direct op een scherm waar de e-learning staat waarvoor je je hebt aangemeld. Daar druk je op ‘start e-learning’ waarna er een nieuw scherm opent waarin je de module maakt. Je voortgang wordt duidelijk bijgehouden en je kunt vrij gemakkelijk terug naar eerdere onderdelen uit de module.
Nadat ik enthousiast gestart was, ging ik pas enkele weken later verder en was het fijn om de eerdere onderdelen weer even snel te herhalen.
Lees mijn recensie over de jongenscode
Bereikbaarheid en hulp
Tijdens het volgen van de e-learning ontdekte ik twee foutjes. Ik kon een de oplossing van een casus niet zien, waardoor ik niet kon ontdekken of ik het goed gedaan had. Niet fijn als je bezig bent. Het andere foutje was een antwoord dat fout werd gerekend, terwijl het goed was. Ik koos er op beide momenten voor om een mailtje te sturen en binnen 12 uur had ik een reactie. Ze konden het niet direct aanpassen, maar toen dat een paar dagen later wel was gebeurd, mailden ze mij weer en wist ik dat ik de opdrachten nu wel goed kon maken.
Inhoud e-learning
De e-learning ‘Jongens en meisjes in de klas’ bestaat uit drie hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk leer je over de verschillen in ontwikkelingen. Dit begint al bij de zwangerschap en gaat door tot de adolescentie. Aan het eind van dit hoofdstuk krijg je acht vragen over onderwerpen die behandeld zijn, waardoor je voor jezelf kunt controleren of je goed hebt opgelet.
Hoofdstuk twee gaat over de basisbehoeften van jongens en meiden en het verschil in motiveren. De casus die daarin behandelt wordt, gaat over een negenjarige jongen. Daarna moet je zelf een casus invullen over een meisje en dat koppelen aan wat in dit hoofdstuk leert.
De leervoorkeuren van jongens en meiden komt in hoofdstuk drie aan bod. Verder wordt er in dit hoofdstuk een koppeling gemaakt met gameprincipes en hoe je die in kunt zetten in de klas. Ook dit hoofdstuk wordt afgerond met een vragenlijst.
Duur cursus
Volgens de website ben je in totaal zo’n drie uur bezig met deze e-learning. Ik denk dat dat aardig klopt. Van deze drie uur zou er twee uur (vak)didactisch zijn en één uur pedagogisch. Ook dit komt aardig overeen met mijn ervaring met de cursus.
Mijn ervaring
Op het moment dat ik de e-learning begon, was ik zwanger van een meisje dus voor mij als moeder was de informatie uit hoofdstuk één over de verschillen tijdens de zwangerschap en peuterleeftijd zeker interessant. Voor mij als leerkracht werd het echter pas interessant vanaf het gedeelte over kleuters. Toen kon ik informatie gaan koppelen aan mijn eigen ervaringen. Kleuterleerkrachten zullen waarschijnlijk de informatie over de peuterleeftijd ook leerzaam vinden, maar weer minder affiniteit hebben met de adolescentie.
De casus in hoofdstuk twee vond ik was lastiger om als eindopdracht te maken. Ik heb liever gewoon vragen waarmee mijn kennis getest wordt. Daarbij vind ik ook dat een casus nogal subjectief is en je zelf wel kunt vinden dat je het goed hebt gedaan, maar dit wordt verder niet gecontroleerd.
Het gedeelte over gameprincipes vond ik het meest leerzame van de module. Dit onderdeel ga ik zeker nog een keer bekijken en wat aantekeningen maken om het te kunnen gebruiken in mijn eigen onderwijspraktijk. Dat is toch wel de belangrijkste reden waarom ik een cursus volg: ik wil er in de praktijk mee aan de slag kunnen gaan.
Na het maken van de vragen bij hoofdstuk drie ontvang je je certificaat. Deze krijg je digitaal waardoor het gemakkelijk is om bijvoorbeeld in je online personeelsdossier op te slaan.
Afwisselend
Toen ik startte met de e-learning vond ik het een beetje irritant dat er filmpjes tussen zaten waar je echt naar moest luisteren. Ik had het idee dat ik liever zelf teksten wilde lezen. Naarmate ik langer bezig was met de e-learning was de afwisseling juist erg prettig. De verschillende opdrachten in de module en in de toetsen zorgen er ook voor dat je het niet snel zat bent en actief betrokken blijft.
Winactie
Deze winactie is gesloten.
Wil jij nou ook meer leren over de verschillen tussen jongens en meisjes in de klas? Doe dan mee aan de winactie! In totaal mag ik in samenwerking met Medilex Onderwijs drie modules weggeven via Facebook.
Voorwaarden winactie
Laat uiterlijk woensdagavond 7 oktober om 20:00 onder de facebookpost weten dat je wilt winnen.De winnaars worden een persoonlijk bericht.
Daarnaast zou ik het fijn vinden als je zowel op mijn facebookpagina als op die van Medilex Onderwijs op ‘vind ik leuk’ klikt en andere mensen tagt om ze op de hoogte te stellen van de winactie.
Dit bericht bevat affiliate links.
Dit bericht is een betaalde samenwerking met Medilex Onderwijs.
Afbeelding van:
Kids vector created by brgfx – www.freepik.com