Dit jaar mag ik de Kinderboekenweek organiseren bij ons op school. Als kind vond ik de Kinderboekenweek altijd een geweldige week. Deels waarschijnlijk omdat mijn verjaardag vaak in die week viel, en nog steeds valt, en ik bijna jaarlijks een boek voor mijn verjaardag kreeg met daarbij het Kinderboekenweekgeschenk (mooi woord voor galgje ;-)).
Een mooie herinnering aan de Kinderboekenweek op school is de Kinderboekenweek van 1995. Ik denk in ieder geval dat het in 1995 geweest moet zijn, want de week begon op 4 oktober en het thema had te maken met dieren. Met 4 andere leerlingen van onze school mocht ik meehelpen met het versieren van de etalage van een boekenwinkel. Wij waren jarig op 3, 4 of 5 oktober en hebben zelfs met een foto in de krant gestaan.
Het maken van een eigen prentenboek met leerlingen is iets wat ik zelf nog wel een keer wil doen. Deze activiteit wordt in de regio waar ik werk aangeboden door de bibliotheek en noemen ze het Boek-O-Matic. In het filmpje zie je een voorbeeld met plaatjes. Het is natuurlijk ook mogelijk om de leerlingen zelf tekeningen te laten maken. In de bibliotheek hadden ze een automaat gemaakt waarin het filmpje opgenomen werd. Erg leuk!
Dinsdag 9 september organiseerde Bibliotheek Midden-Brabant een avond in Goirle waar ik als leerkracht heen mocht. De avond begon met een korte toneelvoorstelling waarin een surprise was. Een leuk idee voor de opening van de Kinderboekenweek, nu ik er wat langer over nadenk. Als publiek moesten we helpen bij een verrassing. De toneelspelers hadden iets ingestudeerd, maar één van de twee was jarig en daarom had de ander bedacht een verrassing te organiseren. Tijdens het stukje telde zij met haar vingers af, 3-2-1, en toen moesten wij surprise roepen. De jarig werd versierd met ballonnen en slingersen kreeg een groot cadeau. In dat grote pakket zat een boek. In dit geval zat er een boek in van Bart Moeyaert. Deze Vlaamse schrijven was de volgende die deze avond op het podium kwam.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een boek gelezen van Bart Moeyaert, maar binnenkort ga ik toch eens in de bibliotheek zoeken naar een aantal van zijn boeken. Bart Moeyaert vertelde prachtig over zijn ouders, zijn jeugd, zijn broers, zijn schooltijd en nog veel meer. De tijd vloog voorbij en ik hoop echt dat ik als leerkracht momenten heb dat de leerlingen zo genieten van wat ik hen wil leren en hen te vertellen heb.
Na een korte pauze was het tijd voor de workshops. Als eerste mocht ik naar een workshop van Rian Visser. Al vrij lang volg ik Rian op Twitter, @rianvisser, en ik vond het daarom extra leuk haar nu eens in het echt te mogen zien. Op haar website had ik al een blik geworpen op de digibordles die zij gemaakt heeft voor de Kinderboekenweek. Tijdens de workshop vertelde zij hier meer over en ik raad alle leerkrachten van groep 1, 2 en 3 aan deze les goed te bekijken en hopelijk tijdens de Kinderboekenweek tijd te maken om deze in de klas te gebruiken. In de handleiding bij de digibordles is onder andere een leuk slinger te vinden die te maken is met klas. Zelf heb ik het boek Boekenfeest besteld, omdat de Kinderboekenweek voor mij toch vooral een boekenfeest moet worden.
Rian Visser vertelde ook over haar schrijfwedstrijd voor de groepen 3 t/m 8. Er is een wedstrijd voor groep 3 en 4, voor groep 5 en 6 en voor groep 7 en 8. Voor alle drie de groepen is er een digibordles. Zelf heb ik de digibordles voor groep 3 en 4 al redelijk goed bekeken. Via een aantal dia’s kom je bij de dia’s waarin de opdracht voor de schrijfwedstrijd beschreven wordt. Er is een soort stappenplan voor de leerlingen waarin ze kunnen zien hoe ze een verhaal kunnen opbouwen. De leerlingen maken eerst een kladversie waarbij ze nadenken over soort feest, hoofdpersonen en nog wat meer belangrijke onderdelen voor een verhaal. Er worden voorbeelden gegeven over hoe de leerlingen het verhaal in het net kunnen uitwerken en ze kunnen zien wat er te winnen is. Voor alle groepen zijn er schrijvers gevonden die de verhalen echt zullen lezen.
De tweede workshop vond ik minder interessant. Hierin werd verteld over de boeken waarbij het cpnb in hun lesbrief lesideeën bij heeft bedacht en over de boeken waarbij Jos Walta ideeën bedacht heeft voor de Boekenberglesbrief. Deze laatste had ik aan het begin van de avond gekregen bij binnenkomst. De boeken zijn leuk, de ideeën zijn leuk, maar de lesbrieven zijn voor mij voldoende. De lesbrieven zijn wat mij betreft dan ook zeer de moeite waard om ideeën van te krijgen. De workshop gaf me weinig meer informatie.
Als laatste die avond bezocht ik de workshop van Bakfietsjuf. Dit was een meer creatieve workshop met ideeën voor de versiering van de klas en school tijdens de Kinderboekenweek. De opdracht die wij kregen was op een kaartje te kiezen en de figuur daarop een feestmuts te geven. Mijn borduurkunsten moest ik even vanuit mijn tenen tevoorschijn halen, maar uiteindelijk werd het wel wat. Ik weet niet of ik dit idee tijdens de Kinderboekenweek ga gebruiken, maar borduren is wel iets wat ik misschien dit jaar maar eens ga doen met mijn klas. De bakfietsjuffen hadden verder leuke voorbeelden voor het maken van slingers en ik kwam erachter dat zij op Pinterest ook veel ideeën verzamelen. Ik vond dit een leuke workshop voor de meer creatieve kant van de Kinderboekenweek, maar het moet een boekenfeest worden en dat miste ik wel.
Heb jij nog leuke ideeën voor de Kinderboekenweek? Ik zou het erg leuk vinden als je ze deelt in een reactie.