Het tweede bericht in de serie ‘genieten in de klas’. Dit keer over genieten als invaller in de klas.
Afgelopen oktober heb ik, juf Annebel, voor juf Inger een gastblog mogen schrijven over mijn bezoek aan het startersfestival. Hierin schreef ik dat ik sinds dit schooljaar invaller ben in een invalpool. Dit doe ik onder andere zodat ik veel ervaring kan opdoen en kan leren van verschillende scholen. In deze blog mijn genietmomenten als invaller in het onderwijs.
- Bijna elke dag weer geniet ik van de waardering van de kinderen. Ik heb al verschillende keren van de kinderen de volgende vraag gekregen: ‘Juf, kom jij morgen weer? (met een grote glimlach op het gezicht)’ of ‘Als onze juf weer ziek is, kom je dan weer bij ons in de klas?’. Als ik deze vraag van de kinderen krijg en de glimlach op hun gezicht zie, weet ik dat zij een fijne dag gehad hebben.
- Naast de waardering van de kinderen, geniet ik ook van de waardering van de collega’s. Twee weken geleden moest ik invallen op een school in Ede. Dit was voor mij ruim 40 kilometer rijden. Ik werd ’s ochtends om half 8 gebeld en arriveerde om kwart over 8 op de school. Toen ik de school binnenliep, kwam ik direct de directeur tegen. Hij zei dat hij erg blij was dat ik er was en begeleidde mij naar het lokaal van mijn groep. Tegen de leerkracht in het lokaal naast mij zei hij: ‘Hier is onze redder in nood’. De directeur vertelde dat er momenteel een code rood geldt voor invallers. Scholen moeten dan blij zijn dat er een invaller komt en dat ze de kinderen niet hoeven te verdelen of naar huis hoeven te sturen. Vooral in deze periodes ervaar ik de waardering van de collega’s en directeuren.
- Ik kan ook erg genieten van zelfgemaakte creaties van kinderen die ze voor mij maken. Tijdens het invallen bij kleuters heb ik al verschillende tekeningen gekregen. Bij een groep 3/4 kreeg ik een elfje. Dit meisje wilde het vol trots voorlezen, waarna er nog 4 meiden een elfje voor mij gingen schrijven.
- Heerlijk was het om te zien hoe kinderen van groep 7 genoten van Valentijnsdag. Om kwart over 8 waren er al twee jongens die vroegen of ze eerder naar binnen mochten. Toen om half 9 iedereen in de klas zat, waren er minstens 4 kinderen die een Valentijnsbrief lazen. De jongens waren echte charmeurs, op hun brief hadden ze zelfs chocolaatjes geplakt. Om kwart over 10 stonden er twee meiden aan mijn bureau. Met een glimlach vroegen ze of zij even binnen konden blijven als iedereen buiten ging spelen. Natuurlijk mochten zij binnen blijven om liefdesbrieven in de laatjes te leggen.
- Als invaller vind ik het heerlijk dat ik geen rapporten hoef te schrijven, niet aanwezig hoef te zijn bij vergaderingen, geen gesprekken na schooltijd heb, geen groepsplannen hoef te maken en alle extra taken die er voor een groepsleerkracht bij komen. En als ik soms al om 15:30 uur naar huis kan vind ik dat natuurlijk niet erg.
- Leuk om te horen dat kinderen tegen hun eigen juf verteld hebben dat ze de gymles bij mij zo leuk vonden. Ze hadden de spellen aan hun eigen juf uitgelegd, want die wilden ze nog wel vaker spelen.
- Vorige week mocht ik invallen in een kleuterklas. Erg leuk om te horen dat een leerling in de kring tegen mij zei dat ik wel een keer bij hem thuis op bezoek mocht komen.
- Met het invallen zie ik veel verschillende scholen, daar doe ik veel inspiratie op. Van klasseninrichting, tot knutselideeën. Iedere keer schrijf ik leuke ideeën op en kijk ik er naar uit totdat ik mijn eigen klas heb.