Lekker lezen
Na het speeddaten met boeken eerder dit schooljaar, was het nu tijd voor de tweede opdracht. We gingen ‘lekker lezen‘. Nu vind ik lezen al snel lekker, want ik kan er erg van genieten om met een boek op de bank te zitten en dat probeer ik ook over te brengen aan mijn leerlingen. Naar aanleiding van een lesidee van Mrs. Beattie, A tasty reading project, kwam ik op het idee om kinderen echt lekker te laten lezen.
Hoe werkt lekker lezen?
Alle kinderen moesten een boek uitzoeken passend bij hun leesniveau en leeftijd. Deze ronde waren een aantal titels uitgesloten van deelname, omdat die de vorige ronde erg veel gekozen waren. De kinderen vonden dit geen probleem en ieder had al snel een geschikt boek gevonden. Ik heb de opdracht voor de voorjaarsvakantie gegeven, zodat ze in de vakantie lekker konden gaan lezen. Maar dan?
Na het lezen kwam de echte opdracht. Wil je hier meer over weten? En wil je meteen het stappenplan voor thuis en een beoordelingsformulier hebben voor deze opdracht, maar ook voor 10 andere ideeën? Je vindt dit allemaal in het e-book dat ik samen met Kinderboekenjuf heb geschreven. Dit is te koop in haar webshop voor €9,95.
HoiHoi,
Kun je mij een voorbeeld geven van een boek i.c.m. een gerecht? Kan mij er nog even niet zo goed een voorstelling van maken.
Welke eisen of tips heb je gegeven?
Dit lijkt mij erg leuk om volgend jaar met mijn groep te gaan doen!
Bij Mathilda was bijvoorbeeld een grote chocoladetaart gemaakt en bij een boek over de oorlog had een kind een bord aardappels geknutseld.
Het lezen was het belangrijkste en ze moesten goed kunnen uitleggen waarom een bepaald gerecht goed bij het boek paste. Het knutselen zelf was bijzaak. Hierin mochten ze zo creatief zijn als ze zelf wilden.
Hoi Inger,
Kun je mij misschien wat meer vertellen over hoe je de kinderen hebt laten presenteren? Heb je dit allemaal 1 voor 1 gedaan, middels een soort ‘markt’ waarbij kinderen rond konden kijken en lopen? Ik vind het een superleuk idee, ik ga het na de vakantie ook doen in mijn klas!
Groetjes,
Ingrid
Hallo Ingrid,
Ik heb de groep in twee delen verdeeld. De ene helft presenteerde aan de andere helft die rondliep en vragen mocht stellen. Zelf ben ik ook langs alle kinderen gelopen.
Groetjes,
Inger