Blog: Het lokaal is klaar voor maandag
Nadat ik afgelopen maandag al bijna alle puntjes op de i had gezet in mijn lokaal, heb ik gisteren de laatste dingen geregeld. Vanaf maandag 25 augustus ben ik echt juf van een combinatiegroep 3/4/5 en dat vind ik best wel een beetje spannend. In de vakantie ben ik meerdere dagen aan de slag gegaan in mijn lokaal om alles zo goed mogelijk geregeld te hebben wat geregeld kan zijn. De eerste dagen in mijn nieuwe lokaal ben ik vooral bezig geweest met het plaatsen van de tafels en kasten. Regelmatig ben ik even op een stoeltje gaan zitten om te controleren of alle leerlingen goed zicht hebben op het digibord en heb ik wat routes gelopen, want alle materialen moet goed bereikbaar zijn voor de leerlingen.
Inlevermandjes
Vorig jaar heb ik mijn combinatie ervaren dat het voor leerlingen fijn is om af en toe te lopen door de klas. In een enkele groep vond ik het gemakkelijker om ervoor te zorgen dat we met de hele klas regelmatig een beweegmomentje hadden, maar dat lukt me in een combinatiegroep minder goed. Zelf heb ik het idee dat het komt, omdat ik meer bezig ben met het geven van de instructies en er wat minder minuutjes tussendoor zijn. Om te zorgen voor het loopje heb ik inlevermandjes in mijn lokaal. Als de leerlingen hun werk af hebben, lopen ze naar de mandjes en leggen daar hun schrift of werkboek in. Aan het eind van een dagdeel is er uit iedere klas een leerling die het mandje leeghaalt en de schriften per vak op een tafel legt. Ik kan dan bijvoorbeeld een stapel rekenschriften pakken en die nakijken in plaats van dat ik rekenen, taal en spelling door elkaar heb liggen als ik een stapel nakijkwerk pak. Vorig jaar is deze manier van werken mij goed bevallen.
Ladekast
In mijn ladekast achterin de klas liggen onder andere de schriften en werkboeken van de leerlingen. Verder kunnen de leerlingen in deze kast verschillende materialen vinden die ze nodig kunnen hebben bij een rekenles. Er is een la met linialen en ook de klokjes en het rekengeld liggen in deze kast. Tijdens een les handvaardigheid zullen de leerlingen regelmatig naar deze kast lopen om bijvoorbeeld scharen of lijmstiften te pakken.
Boven de ladekast staan de postvakjes. Het liefst had ik deze naast de deur gehad, zodat de leerlingen hun postvakjes konden legen op weg naar hun jas en tas, maar helaas was dat niet mogelijk.
Naast de ladekast staan de computers. Gisteren ontbrak bij één computer nog de kabel om te zorgen dat de computer stroom kreeg, maar gelukkig was een collega zo lief deze te brengen vanaf de hoofdlocatie. De andere drie computers staan al klaar om mee te werken, maandag alleen de vierde computer nog even snel klaar zetten.
Leeshoek en boekenkast
In een hoekje in mijn lokaal heb ik een leeshoek kunnen creëren met daarnaast de boekenkasten. De boeken in de boekenkast staan in mandjes, omdat de kasten geen achterwand hebben. Vanaf de gang ziet het er leuk uit, zo’n blawe en rode doek, maar praktisch is het niet. Op de mandjes staat welke boeken er in het mandje horen, zodat hopelijk de boekenkast er vrij netjes uit blijft zien en overzichtelijk is voor de leerlingen. Naast leesboeken kunnen de leerlingen ook Donald Ducks, verschillende tijdschriften, prentenboeken en informatieboeken in de boekenkast vinden. Het is de bedoeling dat de inhoud regelmatig gewisseld wordt en dat er bijvoorbeeld ook dichtbundels in de boekenkast komen.
Letterwand
Op mijn prikbord heb ik de letterwand gemaakt. De kleuren van de letterwand komen overeen met de kleuren van de letterlijn. Een aantal jaren geleden heb ik deze materialen gemaakt voor groep 3 en ik ben er nog steeds erg blij mee. De leerlingen hadden moeite met de verschillende letters en ik vond dat de materialen bij Veilig Leren Lezen hen onvoldoende ondersteuning gaven. Ik ben gaan zoeken via google en heb wat ideeën met elkaar gecombineerd. Onder andere de methodiek van ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen‘ en artikelen van Onderwijsgek hebben mij inspiratie gegeven.
De wandkaarten van Veilig Leren Lezen hangen op de foto nog onder het letterbord, maar deze zijn ondertussen verhuisd naar het raam. Vorige schooljaren liet ik de kaarten 3 kernen hangen, maar dit jaar heb ik daar de ruimte niet voor. De kaarten zullen daarom per kern wisselen, maar ik ga wel proberen de woorden met tweetekenklanken wat langer te laten hangen of ergens anders een plekje te geven. Mijn ervaring is dat leerlingen die letters net iets moeilijker vinden.
Groepjes
De leerlingen zullen het schooljaar starten in groepjes. De eerste weken zal ik merken of de samenstelling van de groepjes en de manier waarop de tafels staan een juiste keuze is. Groep 3 start in een groepje, maar tijdens de lessen van Veilig Leren Lezen en schrijven en de instructie van rekenen zullen zij allemaal frontaal voor het bord gaan zitten. Van een ambulant begeleider heb ik begrepen dat het voor het verwerken van bord naar werkboek het voor een leerling makkelijker is om recht voor het bord te zitten. In de verwerking scheelt dit een stap, omdat ze niet eerst hoeven te draaien voor ze hun schrift goed zien.
In de loop van het schooljaar zullen er vast nog dingen veranderen in de inrichting van het klaslokaal en misschien werkt niet alles zo goed als ik denk dat het gaat werken, maar op dit moment ben ik erg blij met mijn lokaaltje. Het takenbord hangt op een mooie plaats, de sterren zitten op de deur, alle boeken, werkboeken en schriften liggen klaar en ik heb er ontzettend veel zin in! Op naar maandag!
Het ziet er allemaal heel goed uit!! Succes en heel veel plezier maandag! 🙂