Het is ondertussen al best een tijd geleden dat ik het boek Maken in de klas in mijn brievenbus vond. Het is ook al even geleden dat ik dit boek van begin tot eind las. Daarentegen is het niet zo lang geleden dat ik dit boek gebruikte. Maken in de klas is namelijk geen boek om een keer te lezen en dan weg te leggen. Het is een boek dat je moet kunnen pakken als je het nodig hebt en dan leest wat voor jou op dat moment belangrijk is. Op die manier kun jij ook aan de slag met Maken in de klas.
Tekst op de achterflap
Mensen zijn van oudsher makers. In onze huidige tijd is dat vanzelfsprekende maken echter op de achtergrond geraakt. We verloren de kunst van het maken, vervolgens de kunst van het repareren en op dit moment raken we zelfs de kunst van het begrijpen hoe iets werkt kwijt. Dat tij moet gekeerd.
Maken in de klas plaatst ‘maken’ in een historisch kader en legt uit waarom het juist ook in deze tijd van groot belang is. En helemaal op school: maakonderwijs biedt een welkome afwisseling met het ‘hoofdwerk’ en geeft kinderen de kans om opgedane kennis in een bredere context te plaatsen en vooral ook zelf in de praktijk toe te passen. Het boek geeft antwoord op belangrijke vragen: waarom maakt maken gelukkig? Hoe past het in de klas en in de les? Hoe ga je om met de verschillen tussen kinderen?
Maken in de klas staat boordevol voorbeelden van leraren die in prachtige projecten maken succesvol koppelen aan taal, techniek, kunst en natuurwetenschappen en het zo een goede plek in het curriculum geven. Verder vind je in het boek inspirerende tekeningen, foto’s en verhalen van experts, die elke leraar helpen om concreet met maakonderwijs aan de slag te gaan op een manier die bij haar of hem past.
Lees alvast hoofdstuk in via het inkijkexemplaar.
Wat vind ik van het boek?
Als je als leerkracht ook maar een klein beetje het idee hebt dat je met Maken in de klas aan de slag wil gaan, dan moet je dit boek lezen. Het helpt je om een beter beeld te hebben bij wat maakonderwijs inhoudt.
Het boek begint met een stukje geschiedenis. Door dit te lezen, begreep ik beter waarom we meer moeten leren maken. Makers zijn belangrijk, maar we maken thuis én op school steeds minder. Figuurzagen, solderen, gutsen, volgens mij heb ik dit allemaal op de basisschool gedaan, maar zelf doe ik dit als leerkracht nooit met mijn leerlingen.
Tijdens het lezen van het boek vond ik het soms wel lastig om mezelf niet gek te laten maken. Sommige voorbeelden gaan over scholen die al heel ver zijn in het maakonderwijs. Gelukkig staan er ook voldoende voorbeelden in die voor mij al behapbaar zijn.
De illustraties zijn inderdaad prachtig en maken de geschreven tekst nog iets duidelijker. Het lezen van voorbeelden uit de praktijk vond ik erg fijn. Ik zie niet alles gebeuren in mijn klaslokaal, maar dat het meer kan, dat is duidelijk.
Eens kijken wat ik dit jaar kan gaan doen met maken.
Het boek aanschaffen
Dit bericht bevat affiliate links.
Het boek kreeg ik opgestuurd door uitgeverij Pica. Hartelijk dank!