Site pictogram Juf Inger

Blog: Een nieuw schooljaar

Na ruim 3 weken vakantie begin ik toch weer een beetje onrust in mijn lijf te voelen; ik heb zin om aan de slag te gaan. In de eerste week van de vakantie ben ik al met een collega naar school geweest, omdat zij in de laatste weken op vakantie is en het een stuk gezelliger  is om samen aan het werk te zijn. Het komende schooljaar ga ik lesgeven op de andere locatie van onze school aan een combinatiegroep 3b4b5b en dat is stiekem best een beetje spannend. Ik wist nog niet goed hoe de ruimte eruit zag en hoe ik het meest handig de kasten, het bureau en de leerlingtafels kon plaatsen. Door de eerste week meteen wat dingen gedaan te hebben, kreeg ik wel wat rust. Er moet echter nog genoeg gebeuren.

Organisatie en Inrichting
Thuis ben ik aan de slag gegaan met het in orde maken van de labels die ik het komende schooljaar nodig heb op mijn kasten. Door gebruik te maken van labels kunnen zowel ik als de leerlingen de materialen snel en gemakkelijk vinden en opbergen. Verder heb ik voor alle leerlingen een naamkaartje gemaakt voor op hun tafel. Zo kunnen ze de eerste schooldag snel zien waar hun plek is in het lokaal en zo is het ook echt hun eigen tafel het komende schooljaar. Ik heb de leerlingen in tweetallen naast elkaar zitten. Momenteel twijfel ik erg of dit is wat ik wil. De leerlingen van groep 3 wil ik sowieso de eerste maanden van het schooljaar frontaal voor het bord hebben zitten, omdat dit beter is voor het leren lezen en schrijven. In totaal heb ik 20 leerlingen in mijn groep en dat biedt wel een goede mogelijkheid om te gaan werken in groepjes van 4. Dit betekent dat ik de groepen moet mixen. Vorig schooljaar is dat goed bevallen in mijn combinatie 3/5. De kans is dus groot dat voor het begin van het schooljaar de indeling nog gaat veranderen.

Computers
In mijn lokaal heb ik vier computers staan voor de leerlingen. Deze computers wil ik zo efficiënt mogelijk inzetten en daarom heb ik gekozen voor een verdeling onder de groepen waarbij maximaal 5 leerlingen uit mijn klas gebruik moeten maken van een computer. Al jaren werk ik met een lijstje namen per computer waarop de volgorde van leerlingen staat. De leerling bovenaan het lijstje maakt de opdracht en als hij klaar is, loopt hij zachtjes naar de volgende op het lijstje en laat fluisterend of non-verbaal weten dat deze aan de beurt is. Deze manier van werken bevalt mij erg goed. Op de locatie waar ik ga werken, heb ik geen toegang tot de leerlingsoftware op de server. Gelukkig staat tegenwoordig veel software online, toch een kleine hoera voor Basispoort 😉 , waar de leerlingen wel gewoon gebruik van kunnen maken. Als alternatief voor de software die we gaan missen ben ik begonnen met een pagina op yurls. Een aantal pagina’s is al af, maar op veel pagina’s moet nog meer online oefenstof verzameld worden. Een extra voordeel van yurls is dat de leerlingen er ook thuis mee aan de slag kunnen gaan.

Boekenkast
De boekenkast in mijn klas is niet erg praktisch. Als de boeken er naast elkaar ingezet worden met de rug naar de klas toe dan blijven ze niet goed staan en tussen de planken van de kast en de muur is een flink stuk ruimte, waardoor boeken er gemakkelijk achter kunnen vallen. Ik heb er daarom voor gekozen om de boeken in mandjes te plaatsen met de kaft naar voren. De mandjes worden ingedeeld op avi-niveau, maar ook op soort boek. De leerlingen kunnen op deze manier gemakkelijk een mandje pakken en dan rustig zoeken naar een boek om te lezen. Ik hoop in ieder geval dat het zo gaat werken 😉

Wat nog meer…
Thuis heb ik ondertussen op bijna alle schriften die de eerste periode gebruikt gaan worden de namen van de leerlingen geschreven. In de loop van het schooljaar zullen de leerlingen dit waarschijnlijk zelf gaan doen, maar voor een goede start vind ik het altijd fijn dit al geregeld te hebben.
In mijn lokaal wil ik nog graag een takenbord. Op Pinterest zag ik een leuk idee, maar nu moet ik het nog maken met de taken waarbij ik hulp van de leerlingen kan gebruiken.
Voor een goede start van het schooljaar moet ik ook nog een keer de groepsplannen doorlezen die mijn collega’s gemaakt hebben. Welke leerlingen hebben wanneer extra hulp of uitdaging nodig het komende schooljaar? Op donderdag en vrijdag komt er een stagiaire in de klas en ik wil haar graag een aantal verantwoordelijkheden geven, maar omdat ik moeilijk kan loslaten is dat best lastig.
Zo zijn er nog genoeg zaken die ik moet regelen, maar is er al een aardig begin gemaakt. Zodra alles echt klaar is, zal ik wat foto’s plaatsen van mijn lokaal, vertellen waarom ik het zo ingericht heb en wat voor mij goed werkt.

Mobiele versie afsluiten