Onderwijs op afstand – Wat neem ik mee de klas in?
Dat was ineens een bizarre periode vanaf half maart. In plaats van lekker genieten van mijn leerlingen in een klaslokaal, zat ik thuis achter een computer te werken en probeerde ik zo contact met ze te houden. Na 6 weken onderwijs op afstand was ik er klaar mee, omdat ik met zwangerschapsverlof moest gaan. De weken daarna ben ik eens gaan nadenken over de bijzondere periode die ik met mijn klas had beleefd en wat het me heeft opgeleverd. Het was pittig, maar ik heb er ook echt leermomenten uitgehaald die ik na mijn verlof graag mee de klas in wil nemen.
Onderwijs op afstand – Wat heb ik er van geleerd?
Ik ben belangrijk
Natuurlijk wist ik dit al wel, maar in de periode van het onderwijs op afstand was het wel fijn om dit te merken. Sommige leerlingen hebben mij als leerkracht echt nodig om tot leren te kunnen komen.
Leerlingen zijn flexibel
Wat hebben mijn leerlingen mooie dingen laten zien in die zes weken dat ik ze online moest volgen. Ineens meer online moeten doen, zelf plannen, contact durven te zoeken met de leerkracht bij moeilijkheden, het lukte ze!
Lees ook: Laat je werkmail je niet gek maken
Schooltijden passen echt niet bij iedereen
Wij hadden twee momenten in de week gepland staan waarop we de leerlingen graag wilden zien, maar verder hadden ze veel vrijheid in hun planning. Dit betekende dat de eerste leerlingen al ’s ochtends om 8 uur zaten te wachten op het rooster terwijl anderen pas rond een uur of 14 online kwamen om te gaan werken. Hoe ik hier precies rekening mee kan houden op schooldagen weet ik niet zo goed, maar het besef dat sommige kinderen pas later op de dag echt goed aan het werk kunnen gaan, is wel goed.
Durf los te laten
Zeker voor leerlingen in de tweede helft van groep 8 kan dit heel belangrijk en fijn zijn. De methodes waar wij op school mee werken bieden dan veel herhaling en geven, denk ik, de ruimte om leerlingen zelf te laten beslissen of ze met taal, spelling of rekenen willen beginnen.
Leer van elkaar
In de klas probeer ik dit te stimuleren, maar online zag ik dit zoveel meer gebeuren. Op momenten dat ik niet bereikbaar was voor de leerlingen wisten ze elkaar zo goed te vinden bij een hulpvraag én ook elkaar goed te helpen. De mogelijkheden die ik online zag, kan ik echt meenemen de klas in. Via Google Classroom kunnen ze elkaar in de klas ook prima tips geven om iets op te lossen.
Zonder mijn leerlingen ben ik nergens
Dit wist ik wel, maar is in de periode met onderwijs op afstand weer even goed bevestigd. Handigheidjes met het Chromebook, informatie die ik niet zo snel wist te vinden, mijn leerlingen waren mijn redders in nood. Wat voor de leerlingen geldt, geldt ook voor de leerkracht: Durf hulp te vragen!
Lees ook:
8 redenen waarom de mensen rondom de leerkrachten een medaille verdienen
Ik ben niet gemaakt om achter een bureau te zitten
Wat kreeg ik een last van mijn lijf in deze weken. Zere rug, hoofdpijn, vermoeide ogen, noem maar op. De afwisseling van het werken voor de klas heb ik echt nodig. Een rondje om leerlingen te helpen, met enthousiasme een nieuw onderwerp introduceren tijdens de rekenles, een tikspel meedoen om het schoolplein en al die andere dingen die ik in het klaslokaal wel kon doen en niet achter een scherm, ik miste het echt!
Hopelijk is straks in oktober alles weer echt normaal.
Afbeelding van:
Computer vector created by dooder - www.freepik.com