Onderwijs op afstand: Hoe doe ik dit in de praktijk?
Helaas is het weer zover: we moeten als leerkrachten onderwijs op afstand gaan verzorgen voor onze leerlingen. Tijdens de eerste periode thuisonderwijs in maart heb ik als leerkracht veel geleerd. Sommige dingen uit die periode neem ik mee naar deze tweede periode en ook naar mijn offline klaslokaal, maar er zijn ook dingen die ik nu echt anders ga doen. Zo wil ik mijn leerlingen meer zien en ga ik zelf minder uren maken op een dag. Daarom een blog over onderwijs op afstand in de praktijk.
Mijn grootste fouten tijdens lockdown 1
Tijdens de eerste lockdown begonnen we met vooral het herhalen van lesstof. Al snel bleek echter dat we lang thuis zouden zitten en dat onze leerlingen meer konden gebruiken. Ik weet nu beter wat werkt voor mijn leerlingen en dit scheelt denktijd. Ook vond ik lastig om vakken los te laten, omdat ik het liefst mijn gewone rooster wilde geven. Dit kan gewoonweg niet en ik merk dat het me nu gemakkelijker lukt om het los te laten. Dat scheelt een hoop frustratie en werkdruk.
Luisterboeken en e-books voor 1 cent
Verder mailden we iedere dag het rooster naar onze leerlingen en hun ouders en mochten ze zelf hun dag plannen. Als de opdrachten maar gedaan werden. De ene leerling begon dus al om 8 uur zodra het rooster bekend was en de ander startte rond 15 uur een keer op. Hierdoor moest ik soms meerdere keren per dag dezelfde rekensom uitleggen of mededelen dat een taalopdracht niet goed opgeslagen werd. Dit gaan we dit keer dus anders doen!
Wat neem ik mee?
Uit het onderwijs op afstand in de praktijk van begin 2020 neem ik mee dat leerlingen best zelf keuzes kunnen maken en kunnen plannen. Lessen waar dus geen instructie bij nodig is, mogen ze zelf gedurende de dag maken. Verder gaf een gedeelte van de leerlingen aan dat ze het erg interessant vonden om dagelijks het Jeugdjournaal te kijken en daarbij het formulier in te vullen dat ik gemaakt had. Dit gaan we dus weer doen.
Opdrachten geven via Google Classroom werkte zeer prettig. Wel maken we dit keer goede afspraken over het zelf achterlaten van berichten door de leerlingen. Niet ‘spammen’ zoals ze dat zelf zeggen. Dinsdag 15 december hebben we al klassikaal wat geoefend met het vinden van opdrachten, het maken van daarvan en ontdekken of je iets moet verbeteren. Dit ging in maart niet altijd goed, omdat de leerlingen niet wisten waar ze iets konden vinden qua feedback.
Het laatste wat ik echt meeneem is dat leerlingen soms echt even wegmoeten bij het scherm. Ik ga dus zeker weer af en toe een opdracht toevoegen aan het rooster die ze niet op de computer kunnen doen. Veel scholen noemden dit tijdens het thuisonderwijs challenges. Voor mij horen hier ook alternatieven voor bewegingsonderwijs en handvaardigheid bij. Als bewijs leverden de leerlingen dan vaak een foto in van het eindresultaat.
Wat doe ik anders?
De leerlingen gaven mij een zeer goede tip wat betreft de instructies. In maart namen wij instructiefilmpjes op via Loom door het scherm op te nemen en daarbij dingen in te spreken. Mijn leerlingen zeiden maandagmiddag 14 december al meteen dat ze dit niet prettig vonden. Ze zouden mij graag zien i.p.v. alleen maar horen. Dit neem ik zeker mee naar januari en ik zal zorgen dat ik in beeld ben als ik dingen aan ze uitleg.
Voor mijn gevoel werkte ik in maart en april van 8 uur ’s ochtends tot na 20 uur ’s avonds. Dat gaat me deze keer niet gebeuren. Ten eerste omdat mijn structuurjunkie planner me hier onwijs bij is gaan helpen de laatste tijd dus dit moet me ook beter lukken bij het onderwijs op afstand en ten tweede omdat we de leerlingen minder vrijheid geven in het kiezen van het tijdstip waarom ze hun werk maken. Ze worden nu van 8.30 uur tot 12.00 uur in beeld verwacht bij Google Meet en moeten ’s middags om 15.00 uur het rooster van die dag gedaan hebben.
Wat ik de afgelopen tijd veel heb geleerd is dat het soms veel gemakkelijker is om even kort te filmen wat je doet om iets te vinden dan het puntsgewijs in een stappenplan typen. Bij nieuwe of lastige dingen die we nodig hebben voor het onderwijs op afstand zal ik dus nu sneller een instructiefilmpje maken dan een stappenplan.
Wat mis ik dit keer?
Tijdens het thuisonderwijs in maart kregen al onze leerlingen net het boek ‘Koning van Katoren‘ van de stichting cadeau. Hierdoor kun ik wekelijks één of meerdere hoofdstukken klassikaal lezen en daarbij de leerlingen een opdracht laten maken. Ik las zelf lekker mee en wist dus precies of de leerlingen echt gelezen hadden en de opdrachten goed maakten. Deze opdrachten waren vaak creatief en daardoor vonden de leerlingen het niet erg om te doen.
Dit keer is er echter geen boek dat alle leerlingen thuis hebben en dit stukje mis ik nu al. Het praten over het boek, leerlingen die enthousiast vertelden dat ze de film ook hadden gezien en gingen vergelijken, de prachtige posters die de leerlingen ontwierpen bij een hoofdstuk. Ik wist gewoon bijna zeker dat al mijn leerlingen lazen tijdens het onderwijs op afstand en ik vind het nu lastig om te bedenken hoe ik dat ga uitvoeren zonder allemaal hetzelfde boek te kunnen lezen.
Een goede werkplek
Onze eettafel is een fijne plek en de hoogte is voor mij perfect, maar de stoelen zijn duidelijk niet gemaakt om uren achter elkaar op te zitten. Daarom zal ik dit keer de bureaustoel op 4 januari als werkstoel beneden hebben staan, zodat ik minder rugklachten ga krijgen. Ook heb ik besloten dat als het voor mijn lessen echt beter is om het digibord te gebruiken, ik niet eigenwijs de instructie ga proberen te geven door mijn scherm te delen.
Dit bericht bevat affiliate links.