Op 18 september 2019 was het voor mij de 2e keer dat ik op het Pica Onderwijscongres aanwezig mocht zijn. Het jaar 2018 had ik overgeslagen, maar in 2017 was ik ook aanwezig geweest. Dat congres was voor mij nog steeds de beste invulling van een studiedag ooit dus ik had goede hoop dat ik in 2019 weer vol nieuwe inspiratie naar huis zou gaan.
Extra bijzonder dit jaar was natuurlijk dat de Scheurkalender van juf Maike en mij nu eindelijk echt te koop was. Hoe gaaf om je eigen product te zien liggen tussen al dat andere mooie onderwijsmateriaal en de goede literatuur.
Plenaire lezing Kees van Overveld
Na de opening door Wouters Siebers begon Kees van Overveld deze dag met een lezing over/bij zijn nieuwe boek Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep. Een goed verhaal waarbij je regelmatig herkenning door de zaal hoorde gaan. De plenaire chaos die hij als voorbeeld gaf om een groep even te laten ‘luchten’ heb ik meteen de eerstvolgende dag voor de groep toegepast en het gaf mij en de groep echt lucht.
Kees noemt zijn werk: ‘Het terugtoveren van de glimlach op het gezicht van de leraar.’ Prachtig gezegd, want soms ben je die glimlach inderdaad even kwijt.
Verder vertelde Kees ons wat voorbeelden van gedrag wat hij ziet in moeilijke groepen, Hyena-modus bijvoorbeeld, en was het voor veel leerkrachten in de zaal geen verrassing dat hij het meest gevraagd wordt voor groep 7 en daarna voor groep 4.
Aan het eind van de lezing kreeg Kees zelf zijn boek, maar bij de uitgang lag het voor iedereen klaar. Op dit moment heb ik nog niet in het boek gelezen, maar een recensie gaat er zeker komen.
Workshop 1: Mindset in de klas
Op het Pica Onderwijscongres 2019 mocht ik ook drie workshops volgen. De keuze was reuze dus het was lastig om te kiezen. Als eerste mocht ik aansluiten bij de workshop Mindset in de klas.
Deze workshop was voor mijn gevoel te theoretisch. Pas tegen het eind kwamen de handreikingen en tips voor de praktijk en dat was voor mij te laat. Bij een workshop wil ik echt dingen horen en doen waar ik de volgende dag mee aan de slag kan in de klas en dat ontbrak.
Wat ik meeneem uit deze workshop zijn de ‘vaste mindsettriggers‘ en dat het goed is om af en toe een vaste mindset te hebben. Je hoeft niet altijd te groeien. Kom tot jezelf in de vaste mindset en het is niet erg als je daar met een bepaald iets nooit meer uitkomt. Zo is schaatsen gewoon echt niet mijn ding en dat laat ik dus lekker zo.
Workshop 2: Kleppen open
Na een heerlijke lunch was het tijd voor workshop 2. Ik mocht gaan luisteren naar Michel van Ast die van alles vertelde over ICT in het onderwijs. Wanneer gaan de kleppen open en wanneer houd je ze dicht?
Michel noemde in zijn workshop de drie functies van ICT in het onderwijs:
- Werk (Parnassys)
- Leven (Digitale Geletterdheid)
- Leren (Hoe ondersteunt ICT leren?)
Het fijne aan de workshop van Michel vond ik dat het vooral ook ging om wanneer gebruik je geen ICT. Het begint met de didactiek en ICT kan daarbij helpen. Het voordeel van ICT is wel dat het anoniemer kan en dat kan bij sommige werkvormen voor de leerlingen erg prettig zijn. Ze durven dan wellicht meer.
Ondanks dat ik al eerder workshops gevolgd heb van Michel nam ik weer veel nieuwe inspiratie mee naar huis. En natuurlijk ging het boek Kleppen Open: actief leren met ICT mee uit de verkoopstand van Pica in mijn tas.
Workshop 3: Onderwijs op maat voor (hoog)begaafde leerlingen
Toen ik bij workshop 3 naar binnenliep, deed het me even denken aan workshop 1. Ik kwam wat later binnen en het kwam erg theoretisch op me over. Dit veranderde echter snel en het was zo interessant dat ik vergeten ben goede aantekeningen te maken voor mijn blog. Een groot compliment dus voor de sprekers. Op school zijn wij al druk bezig met het aanpassen van het onderwijs voor deze leerlingen en wat ik hoorde, sloot daar goed bij aan. Het gaf mij nog wat extra zekerheid dat we goed bezig zijn voor deze leerlingen.
Voor de hele klas werd ik erg blij van de projectgids leerling – Briljant. Dit jaar zijn wij gestart met een nieuwe methode voor Wereldoriëntatie en het maken van een goede onderzoeksvraag is daar onderdeel van. In de projectgids staan goede voorbeeldvragen, eigenlijk invulvragen, om de leerlingen hierbij te helpen. Deze gids ging dan ook mee naar huis en daarna door naar school.