Toen ik dit boek in mijn brievenbus vond, was ik niet meteen heel enthousiast. De kaft sprak me niet echt aan en ik had gewoon geen idee wat ik kon verwachten van dit boek. Ik had daarom Pluis heeft TOS snel op mijn stapel met ‘nog te lezen boeken’ gelegd en begon eerst in wat anders. De reacties die ik op social media las over dit boek maakte me echter steeds iets nieuwsgierig en daarom pakte ik het toch maar eens van de stapel af om het te gaan lezen. Ik kan vast één ding zeggen: Dat had ik veel eerder moeten. Pluis heeft TOS is een boek dat iedere leerkracht moet lezen, zeker als je leerling met TOS in de klas hebt.
Het verhaal
Pluis heeft TOS gaat over Pluis, een konijntje, en haar familie. Pluis heeft moeite met praten en haar grote zus, Noita, heeft dat in de gaten. Zij helpt haar vaak en communiceert met haar zusje met behulp van tekeningen. Noita en Pluis hebben ook nog twee broers, Kettu en Palo. Deze twee jongens zijn stoere vossen die weinig geduld hebben voor hun konijnenzussen.
Noita wil graag begrijpen waarom Pluis anders is en gaat op zoek naar hulp. Onderweg komt ze in een gevaarlijke situatie terecht en ontmoet ze nog een konijnenfamilie. Hier maakt ze kennis met Bolletje. Ook Bolletje heeft TOS, maar kan niet zoals Pluis communiceren met behulp van tekeningen. Noita ontdekt op haar reis van alles en ook haar broers en zusje leren elkaar steeds beter kennen en begrijpen gedurende het verhaal.
Wat vind ik van het boek?
Ik vind het ongelooflijk knap hoe een meisje van 12 jaar zo’n boek heeft neer weten te zetten. Het verhaal is al snel vrij spannend, maar tussendoor onwijs leerzaam. Aan het begin van het boek maak je kennis met de dieren die in dit boek een rol spelen. Noita, Pluis en Palo zijn te zien in het inkijkexemplaar. Deze kennis zorgt ervoor dat je daarna meteen in het boek zit en snapt hoe de verhoudingen zijn. De picto’s bij de tekst die moeilijke woorden uitleggen heb ik in het begin steeds bekeken, maar al snel kon ik deze negeren. Voor mij zijn ze ook niet nodig. Het is wel fijn dat dit kan, want daardoor kun je het boek ook goed laten lezen door kinderen zonder TOS met een goede taalontwikkeling en woordenschat.
Een enkele keer had ik wel het idee dat woorden een picto misten. Jolijn heeft samen met haar broertje gekeken bij welke woorden uitleg nodig was, maar ik kan me voorstellen dat voor andere kinderen met TOS er nog wel wat meer woorden een picto hadden mogen hebben.
De bladzijden tussendoor voor kinderen met TOS om na te denken over het verhaal en een koppeling te maken naar hoe het voor henzelf is, vond ik interessant om te bekijken. Sommige dingen die ik daar las, waren vrij logisch. Er waren echter ook vragen bij die mij extra aan het denken zetten. Zoals hoe het voelt voor een kind om stil te moeten zijn, omdat anderen haast hebben. We zouden soms best iets meer geduld mogen hebben om ervoor te zorgen dat kinderen kunnen zeggen wat ze willen.
Dit boek ga ik echt aanraden aan volwassenen die in hun omgeving een kind met TOS hebben. Ik heb zelf nooit een leerling met TOS in de klas gehad, maar heb er wel boeken en artikelen over gelezen en dacht dat ik wel wat wist. Dit boek geeft je echter een andere kijk op een taalontwikkelingsstoornis. Door Pluis heeft TOS begrijp ik nu beter hoe dit voor een kind is met TOS, voor zijn broertjes en zusjes en dat stukje begrip maakt dat ik nu een beter beeld heb. Voor mijn gevoel kan ik me nu beter inleven in hoe een kind met TOS zich soms kan voelen. Mijn exemplaar gaat naar kennissen met een kind met TOS. Ik hoop dat zij met dit boek mensen in hun omgeving het beter kunnen laten begrijpen.
Lesideeën voor de bovenbouw
Bij het boek is een gratis download te vinden met Tips voor Tos. Je kunt met de ideeën uit deze download aan de slag gaan om te zorgen dat de leerlingen zich nog beter in kunnen leven in een kind met TOS.
Het boek aanschaffen
Je kunt het boek o.a. bestellen bij Uitgeverij Pica of via onderstaande link.
Dit bericht bevat affiliate links.
Het boek kreeg ik opgestuurd door uitgeverij Pica. Hartelijk dank!