Review: Powerspel mat met metriek stelsel

Review van juf Ellen
Op Instagram volg ik al een tijdje Powerspel. Powerspel is een bedrijf dat producten ontwikkelt waarbij leren wordt gecombineerd met bewegen. Super interessant, want bewegend leren vind ik super belangrijk! Van Powerspel kreeg ik de mat ‘metriek stelsel’ opgestuurd.

Hoe ziet de mat eruit?

Op de mat van 3 meter lang, staan vakken met daarin km, hm, dam etc. Km staat bovenaan en met een pijl naar hm wordt aangegeven dat je het getal x10 moet doen om deze maateenheid uit te rekenen. Ook onderin staat een pijl van mm naar cm en daar staat : 10 bij. Twee pijlen dus, geen overdaad aan lijnen en pijlen. Wel is het duidelijk wat de bedoeling is. Wat direct opvalt is de kwaliteit van de mat. De mat is van PVC gemaakt en hierdoor super stevig. Nadat ik de mat voor de eerste keer uitrolde ging ik er direct opstaan (want deze mat nodigt echt ontzettend uit om erop te staan) en meteen: vieze voetafdrukken: oh nee! Maar met een doekje haal je deze er zo weer af. Paniek om niks dus.

Inzetten van de mat

Het metriek stelsel is altijd een lastig onderwerp in de klas. Uiteraard begint het met begrip. Ik gebruik ook altijd het ‘trappetje’ in de klas. Deze mat voegt echt iets toe, omdat kinderen fysiek omhoog of omlaag kunnen stappen.
De eerste keer dat ik de mat inzette, was tijdens een buitenles (want deze mat kan echt prima mee naar buiten!) In een Zweeds loopspel zaten ook opgaven als 9 km = … m. Hierbij had ik de tip gegeven: gebruik de mat. De mat had ik heel kort in de klas geïntroduceerd. Ik stond zelf bij de mat en kon de kinderen dus begeleiden in hoe je deze mat kon gebruiken. Samen gingen we dan op de km staan en hardop verwoordden we samen: 9 km is 90 hm en 900 dam en 9000 m.
Na 1 keer helpen merkte ik al dat de mat zo duidelijk is, dat tweetallen daarna snel zelf aan de slag konden met de mat. Het fijnste is dat de kinderen even kunnen spieken naar de pijl onder of boven de mat als ze twijfelen of ze keer of gedeeld door moeten gebruiken. Ik zag dat veel kinderen de mat gebruikten als check of ze het zelf al goed uitgerekend hadden. Wat ook heel fijn is, is dat leerlingen met een beetje pas- en meetwerk, samen op de mat kunnen staan. Je kunt dan echt samen de stappen zetten, in plaats van één leerling die de stappen zet en de ander die toekijkt.

In de klas

Inmiddels ligt de mat in de kieskast in de klas. Wij werken met een rekenmethode waarin kinderen veel eigen, gepersonaliseerde taken krijgen. Daar komen soms ook opgaven met het metriek stelsel voor. De kinderen weten inmiddels dan zelf dat ze de mat mogen pakken, uit mogen rollen en mogen stappen als ze dat nodig hebben. De eerste paar keren kijken er dan nog 28 paar ogen mee, maar inmiddels is het zo gebruikelijk geworden dat niemand er meer van opkijkt als de mat uitgerold wordt.
Sterker nog: er zijn kinderen die het nu leuk vinden om dit soort opgaven te krijgen! Want dan weten ze: ze mogen de mat erbij pakken. Soms kan de mat niet in de klas uitgerold worden en dan ligt de mat op de gang. Dan komen er opeens een heleboel kinderen van andere klassen voorbij om eens te kijken wat groep 6 daar toch aan het springen is.

Lesideeën – Zweeds loopspel

Omdat de mat ‘metriek stelsel’ mee naar buiten kan, is deze ook prima in te zetten tijdens een Zweeds loopspel. Heb
je binnen veel ruimte, dan kun je ook binnen een Zweeds loopspel doen. Aan het eind van een blok van rekenen probeer ik altijd een Zweeds loopspel te maken met opgaven van het huidige thema. Daar stop ik dan ook altijd wat opdrachten in die wat langer geleden zijn. Ik stop er nu dus ook iedere keer een aantal opdrachten met het metriek stelsel erin. Een Zweeds loopspel werkt als volgt: Overal in de ruimte of op de speelplaats hangen blaadjes met een opdracht en een nummer van de opdracht. De kinderen rekenen het antwoord uit en schrijven het antwoord op het antwoordenblad.

Tips:

  • Laat ieder tweetal een blaadje ophangen. Scheelt jou een boel ophangwerk. Bovendien heeft
    iedereen dan een andere startplek.
  • Ik sta altijd op een centraal punt. De mat ligt dan ook bij mij. Ik heb altijd antwoorden bij me. Ik stimuleer de kinderen regelmatig om de antwoorden te komen checken. De antwoorden liggen dan op een bankje, de pingpongtafel of deze hang ik op. Ik zorg voor andere kleur pennen. Een clipboard helpt voor een stevige ondergrond.
Inloop

In de inloopkast liggen kaartjes met daarop een aantal opgaven met het metriek stelsel. Dit zijn
uitgeprinte werkbladen van sommenprinter.nl, in vieren gesneden en gelamineerd. Kinderen kunnen een kaartje (of meerdere) pakken en kunnen met de mat aan de slag om de opgaven te maken. Ik lamineer de kaartjes en laat de kinderen met whiteboardstift de antwoorden opschrijven. Na het nakijken worden de antwoorden uitgewist en kan het kaartje weer opnieuw gebruikt worden bij een volgend groepje.
Wat ook een mogelijkheid is, is om alleen de antwoorden uit te printen. Dan kun je er een soort dictee van maken. Leerling 1 vertelt de som aan leerling 2, leerling 2 rekent uit. Ik ben zelf een voorstander van zien en opschrijven. Dat heeft ook met mijn eigen leerstijl te maken: ik ben visueel ingesteld. Uiteraard kunnen kinderen hier zelf een keuze in maken!

Conclusie

De mat ‘metriek stelsel’ is echt een fantastische toevoeging voor de klas of de rekenkast op school. De mat maakt heel erg inzichtelijk dat je -als je bijvoorbeeld iets van km naar m om moet rekenen- verschillende andere maten tegenkomt. Door dit echt bewegend te doen activeer je de hersenen op een andere manier en blijft dit ook veel beter hangen.
Ik kan deze mat echt aan iedereen aanraden! Een must-have voor elke bovenbouwklas!

Het product aanschaffen

De mat ‘metriek stelstel’ is natuurlijk te bestellen op de website van powerspel.nl of via bol.com.

Dit bericht bevat affiliate links.

Share Button