Mijn schoolweek #6: Prinsjesdag
Deze week stond er weer een dag een invaller voor mijn groep, maar dit keer gepland. Ik mocht namelijk naar het onderwijscongres van Uitgeverij Pica. Verder hadden we deze week voor de eerste keer een rekentoets en die werd net anders gemaakt dan vorig jaar. Ook werd er weer een verjaardagsfeestje gevierd, hebben we een les gehad over Prinsjesdag en maakten we ons fantasiedier af tijdens de tekenles.
Maandag
Omdat ik vrijdag ziek was geweest, moest ik ’s ochtends nog mijn planning ophangen en mijn lessen voorbereiden. Niet mijn meest ideale begin van de dag, want ik heb dat liever al geregeld als ik naar huis ga. Die ochtend maakten de leerlinge een gedeelte van de rekentoets. Net als voorgaande worden deze op de computer gemaakt, maar dit jaar wel in andere software. De leerlingen hadden dit snel door en aan het eind van de rekenles kon ik al meteen in de leerkrachtsoftware zien hoe het was gemaakt. Het programma gaf meteen adviezen voor welke opdrachten een leerling moest herhalen, ideaal!
Daarna hadden we een verjaardagfeestje met een leuke traktatie. Spinnen gemaakt van oreo koekjes. Helaas ben ik vergeten een foto te maken.
Dinsdag
Natuurlijk aandacht besteedt aan Prinsjesdag. Tijdens het lezen van de troonrede door de koning maakte een leerling een, vond ik, fantastische opmerking. Deze heb ik meteen opgeschreven en later die dag gedeeld op Facebook. Ik moet toffe opmerkingen echt beter bijhouden, want die maken het lesgeven vaak nog net iets leuker.
Omdat er de komende periode een aantal dingen op de planning staan die net afwijken van het normale rooster hebben mijn duo en ik die middag even goed gekeken naar ons rooster. Ik geloof dat we een goed plan hebben bedacht, maar dat gaan we komende week ervaren.
Woensdag
Het onderwijscongres van Pica voor het basisonderwijsonderwijs stond op mijn planning. Vorig schooljaar schreef ik al een blog over hoe graag ik naar deze dag wilde gaan. Ik ben totaal niet teleurgesteld Wat een fantastische, leerzame dag. Ook was het leuk om diverse onderwijsmensen die ik ‘ken’ via social media (weer) te ontmoeten. Binnenkort een blog over deze dag, misschien wel meer dan één, maar ik kan je in ieder geval vertellen dat ik met veel inspiratie en een interessant boek naar huis ging.
Donderdag
Op donderdag beginnen we altijd met lezen en dat doe ik dan met een mini leesles. Tijdens mijn opleiding Master SEN ontdekte ik deze manier van werken, maar pas nadat Kinderboekenjuf.nl op Edcamp2017 me hier meer over vertelde, begrijp ik echt hoe het werkt. Tot nu toe heb ik zeer positieve ervaringen met mini leeslessen en ik ga ze bijvoorbeeld ook inzetten tijdens de Kinderboekenweek.
’s Middags werden de fantasiedieren afgemaakt door de klas. De leerlingen wisten wel met wie ze samenwerkten en hadden de grootte van het lijf afgesproken, maar hoe er precies getekend werd was onbekend. Bij het aan elkaar plakken van de onderdelen ontstonden er prachtige kunstwerken. Vooral het plezier dat de leerlingen hadden om het eindresultaat was precies wat ik tot doel had.
Vrijdag
In de loop van de dag ontdekte ik steeds meer kastjes die wel eens opgeruimd mochten worden. Dat bleek om 14.45 zeker waar. Ongelooflijk wat sommige leerlingen kunnen verzamelen. Spullen die al in week 1 mee naar huis hadden gemogen kwamen ineens uit verborgen hoekjes. Dit weekend in de zon maar eens bedenken hoe ik deze leerlingen wat hulp kan bieden om beter overzicht te houden en zo een opgeruimder kastje.