Review: Aan de slag met de gameconsoles van Picoo in groep 4/5

Vorig schooljaar mocht ik in de periode rond schoolkamp met groep 7/8 voor het eerst met de gameconsoles van Picoo aan de slag. In mijn review van toen kun je lezen hoe ik dat deed en waarom ik graag nog een keer dit materiaal in mijn klaslokaal zou willen hebben. In mei reageerde ik dan ook vol enthousiasme toen mij werd gevraagd of ik dit schooljaar in groep 4/5 de gameconsoles zou willen gebruiken. De pauzes en rekenlessen waren een aantal dagen even flink anders!

Gameconsoles van Picoo, wat zijn dat precies?

Met Picoo kun je je leerlingen toffe spellen laten spelen, maar met de diverse mogelijkheden om het te koppelen aan lesmateriaal is het ook goed te gebruiken om aan de slag te gaan met bewegend leren. Het bedrijf omschrijft het zelf als volgt: Picoo is de eerste spelcomputer voor buiten die kinderen stimuleert om samen te bewegen – zonder scherm!

In groep 4/5 heb ik de leerlingen in de pauze diverse spellen laten ontdekken. We mochten het nieuwe spel Knalfuif spelen, maar Zombierun en Stoplicht werden ook met veel enthousiasme gespeeld.

In de klas heb ik de gameconsoles vooral ingezet om de tafels te oefenen. Dit deden we met Tafelspeurtocht en het nieuwe spel Keerboot.

De tafels leren met de Picoo gameconsoles

Wat een geweldig spel is Tafelspeurtocht! Ik kon het namelijk niet laten om dit spel zelf uit te proberen, voordat ik het door mijn leerlingen liet proberen. Een heerlijk spel om de tafels op een andere manier aan te bieden aan je leerlingen.

De eerste keer in de klas speelde ik het spel vrij strak georganiseerd. Ieder tweetal kreeg van mij een stapel met keersommen en in de vensterbank lagen de antwoorden op volgorde. De leerlingen vonden leuk, werkten lekker samen, maar het sprankelde nog niet echt.

De tweede keer speelden het spel in de hal van de school. Hier was meer ruimte en had ik de afstand tussen som en antwoord groter gemaakt. Toen zag ik mijn leerlingen pas echt genieten van het zoeken naar de antwoorden en werden ze lekker fanatiek. Voor groep 4 had ik de tafels van 1, 2, 3, 5 en 10 gepakt en groep 5 ging met de andere tafels aan de slag. Ieder keer een stuk of 6 leerlingen tegelijk die individueel 10 minuten aan de slag gingen.

Keerboot

Het tafelspel waar het echt om ging deze keer met de gameconsoles van Picoo was Keerboot. Eigenlijk heb ik dit spel te weinig gespeeld met mijn leerlingen, omdat ze Tafelspeurtocht al zo tof vonden. Als je Picoo echt op school hebt (kopen als dat kan!) dan weet ik zeker dat je leerlingen het onwijs tof gaan vinden als je ook Keerboot kan inzetten.

Voor Keerboot is het nog belangrijker dat de leerlingen hun gameconsole goed in de gaten houden. Deze gaat namelijk laten horen en zien welke keersom er opgelost moet worden. Het spel wordt individueel gespeeld dus je moet je als leerling niet laten afleiden door de Picoo van je buurman of buurvrouw. De leerlingen moesten dit even goed doorkrijgen, maar daarna werd ook dit spel lekker fanatiek gespeeld.

Ik ben geen groot fan van bewegend leren als groot onderdeel van de lesdag, maar ik vind het wel belangrijk om leerlingen de lesstof op verschillende manieren aan te bieden. De gameconsoles van Picoo zijn daar heel geschikt voor! Even lekker anders aan de slag met de tafels en er wordt veel geoefend in een korte tijd.

Picoo in de pauze

Meteen de eerste pauze werden de gameconsoles van Picoo mee naar buiten genomen. Ik wist van de vorige keer nog dat Zombierun een groot succes was dus dat spel werd als eerst gespeeld. Gelukkig scheen de zon niet heel fel, want dan is het soms lastig om de kleuren te kunnen zien. Wat me opviel, was dat de leerlingen ook goed naar het geluid luisterden van de gameconsoles. Dat deed groep 7/8 vorig jaar minder goed.

Na een aantal rondes spelen, waren de leerlingen toe aan een ander spel. Thuis had ik met mijn eigen kinderen van 4 en 6 jaar Stoplicht gespeeld en ook dat spel sloeg bij mijn leerlingen van groep 4/5 goed aan. We speelden dit in de schaduw van de bomen op het plein, want goed kijken en luisteren naar de gameconsole is bij dit spel heel belangrijk om te kunnen winnen. Ook moet je goed stil kunnen staan, want anders ben je soms ineens toch af. Voor jonge kinderen kan het dan ook een minder leuk spel zijn. De teleurstelling hier in huis was soms groot als meerdere pogingen niet lukten.

Een ander spel wat hier thuis echt een succes was, was Mollenmania. De koffer van Picoo mocht niet op school blijven, want iedere avond na het eten werd er een spelletje gespeeld. Binnen in huis, en waarschijnlijk dus ook in je klaslokaal, is Mollenmania een aanrader. Een goed spel om te ervaren dat je in een spel pech kunt hebben en dan dus verliest.

Knalfuif

Knalfuif leek mij helemaal geweldig om te spelen. Ik zag meteen het ontploffende cadeau van ‘Ik hou van Holland’ voor me tijdens het lezen van de spelregels. Op het schoolplein viel dit spel mij en de leerlingen echter een beetje tegen. Het doorgeven van het confettikanon aan een andere speler leek op één of andere manier bij ons niet goed te lukken. We hebben het daarna nog een keer op een kleiner deel van het plein gespeeld en dat ging beter, maar Zombierun en Stoplicht hadden hun succes al bewezen en dan is het lastig om groep 4/5 over te halen een ander spel nogmaals te proberen.

Zelf denk ik dat Knalfuif beter werkt in hogere groepen. De leerlingen in mijn groep wisselden te snel naar een andere klasgenoot als ze dachten dat het confettikanon niet doorgegeven werd. Als je langer bij iemand in de buurt blijft, er dus achteraan blijft rennen, wordt het confettikanon vast wel doorgegeven. Oudere leerlingen begrijpen dit aspect bij een tikspel ook beter, terwijl jongere leerlingen al snel wisselen als ze denken dat het niet lukt.

Picoo huren of aanschaffen

Helaas heb ik geen gameconsoles van Picoo op school of in eigen bezit. Wat heel fijn is, vind ik, is dat je een Picoo set kunt huren. Je kunt voor 1, 2 of 4 weken huren kiezen: Voor €155,00 mag je vier weken gebruik maken van een set met 12 gameconsoles en zes spellen, waaronder Zombierun en Mollenmania. Je kunt een vinkje zetten bij rekenspellen, maar het is niet zeker of je die bij de set kunt krijgen. Dat gaat op basis van beschikbaarheid.

Huren is een goede manier om kennis te maken met Picoo en wie weet ga je daarna zelfs over tot aanschaf (koop je Premium Set dan gaat de huur van de prijs af). Bij de EDU sets zit ook het spel Tafelspeurtocht, twaalf helperkaartjes en de Smartsleeves waarmee je veel eigen spellen kunt maken.

Ik hoop zelf dat Picoo mij volgend jaar weer benadert voor een samenwerking, want ik maak graag gebruik van deze toffe gameconsoles.

Dit is een gesponsorde blogpost, maar wel mijn mening over dit product. Hartelijk dank Picoo dat ik met jullie mocht samenwerken.