Als leerkracht wil ik graag dat leerlingen zich veilig voelen bij mij en weten dat ze altijd bij kunnen komen als ze ergens mee zitten. Daarnaast wil ik graag dat leerlingen het fijn vinden om naar school te komen. Natuurlijk hoeven ze niet elke dag vol enthousiasme uit hun bed te springen, maar ik bedoel hiermee dat met een goed gevoel de school in komen lopen en niet het liefste hard naar huis willen rennen. In de afgelopen jaren heb ik al veel gelezen en gehoord over het krijgen van een goede relatie met je leerlingen, maar soms wil het toch net niet lukken. Alsof je de klik mist. Toen ik door Medilex Onderwijs gevraagd werd om de e-learning ‘Een goede relatie als basis voor schoolsucces’ te volgen en daar een review over te schrijven, twijfelde ik dan ook niet. Ik sta altijd open om meer kennis op te doen over dit soort belangrijke onderwerpen in het onderwijs.
Inhoud van de e-learning
Op de website van Medilex Onderwijs staat er over deze e-learning geschreven dat je als leerkracht bewust moet werken aan een goede band met je leerlingen. De module laat je beseffen wat er achter het gedrag van leerlingen kan zitten, hoe je omgaat met positieve en negatieve aandacht en hoe de emotionele bankrekening werkt.
Na het volgen van deze e-learning kun je:
- de relatie met je leerlingen verbeteren
- beschrijven waar gedrag van leerlingen en jezelf door wordt bepaald
- zes interventies plegen waarmee je het geven van aandacht bewust inzet om relaties op jouw school te verbeteren
- aan de hand van een vergelijking met een bankrekening uitleggen hoe je investeert in de relatie met je leerlingen
Hoe vond ik de e-learning?
Deze e-learning is zeker voor docenten van de bovenbouw zeer interessant om te volgen. Net als in de eerdere e-learnings die ik mocht volgen was de afwisseling tussen tekst, beeld en opdrachten in ‘een goede relatie als basis voor schoolsucces’ prettig werken.
Per hoofdstuk leg ik hieronder uit wat ik geleerd heb en hoe ik dit ervaren heb. Ik vond het een prettige aanvulling op de kennis die ik al had en kan me voorstellen dat het voor mensen met minder kennis op dit gebied een zeer waardevolle e-learning is.
Hoofdstuk 1: De inleiding
De opbouw van de e-learning is prettig. Je wordt meteen in het onderwerp getrokken door de introductievraag. De inleiding maakt je duidelijk wat de invloed van taal, intonatie en lichaamshouding is op hoe je een boodschap brengt. Daarnaast leer je over wereldmodellen die ervoor zorgen dat mensen dingen anders zien door verschillende wereldmodellen. Het laatste onderwerp dat aan bod komt is emoties en dan met name triggers. Hier wordt ook de leercurve bij betrokken en wat voor invloed dat kan hebben op hoe je reageert. Dit stukje vond ik interessant om weer even zo te zien.
Lees ook mijn andere reviews over de e-learnings van Medilex Onderwijs
Hoofdstuk 2: Gedrag als topje van de ijsberg
De ijsberg zal voor veel leerkracht bekend zijn. Je ziet het topje van de ijsberg, het gedrag dat zichtbaar is. Daaronder zit nog veel meer. Het filmpje in deze module legt dat heel helder uit met fijne voorbeelden. Dit hoofdstuk in deze module maakt je bewust van onbewust en bewust gedrag en welke emoties er onder de basisemoties aanwezig kunnen zijn.
Het gedeelte over kwaliteiten en valkuilen was hier voor mij iets minder interessant. Hier heb ik o.a. tijdens het volgen van de Master SEN veel over geleerd. Voor mensen die hier weinig van weten, is dit wel heel fijn om even op een rijtje te zien.
In het laatste stuk van dit hoofdstuk kijk je naar je eigen identiteit als leerkracht. Ik vond de manier van werken in de e-learning een prettige manier om dit eens te verduidelijken voor mezelf.
Hoofdstuk 3: Positieve en negatieve aandacht
Het begrip strokes was voor mij nieuw, maar de uitleg van Ingrid van Essen maakte dit snel duidelijk. De vier verschillende soorten strokes worden daarna door opdrachten nog verder verduidelijkt. De opdracht over mijn persoonlijke strookhuishouding klopte zeker qua uitslag.
Sterke punten uit dit gedeelte van de module was voor mij vooral de zes interventies voor een gezonde strokeneconomie op school. Hier kan ik echt wat mee in de praktijk.
Hoofdstuk 4: Emotionele bankrekening
Ik vind de emotionele bankrekening een mooie manier om te kijken naar hoe het werkt met gedrag en hoe je daar als leerkracht op reageert. In dit hoofdstuk wordt duidelijk hoe het werkt met positieve en negatieve stortingen. Bij alle zes de voorbeelden van positieve stortingen worden concrete voorbeelden gegeven waar ik direct nog meer voorbeelden bij kon bedenken. Ik kon dit echt plaatsen in mijn eigen onderwijs. De opdracht aan het eind van dit hoofdstuk maakte mij nog iets bewuster van wat mijn reactie op gedrag kan doen met een leerling. Heel eerlijk heb ik namelijk echt in de afgelopen 13 jaar vast wel een keer verkeerd gereageerd. Gelukkig maakt dit hoofdstuk ook duidelijk hoe je dat als leerkracht kunt herstellen.
Dit bericht bevat affiliate links.
Dit bericht is een betaalde samenwerking met Medilex Onderwijs.