Deze Mijn schoolweek gaat over twee weken. Vorig weekend was ik iets te druk met verhuizen om achter mijn laptop te gaan zitten en de rest van de week kwam het er niet meer van. Week #10 begon de maandag na de herfstvakantie met een studiedag over de Gelukskoffer. Verder hebben we de afgelopen twee weken vooral hard gewerkt, hebben we tijd gehad om de spellen van Met Sprongen Vooruit te spelen en heb ik wat extra aandacht besteed aan de mooie momenten in de klas.
Maandag 23-10
Studiedag! Deze dag kwamen er twee dames van de Gelukskoffer bij ons op school. Een interessante studiedag en ik ging vooral naar huis met de boodschap me te richten op de mooie momenten. Waar word ik nou gelukkig van? Hierbij kijk ik niet alleen naar mijn werk, maar ook privé. Dit heb ik in de dagen daarna een aantal keer bewust toegepast en hoop ik de komende tijd vol te houden.
Dinsdag 24-10
Gewoon een dinsdag. Geen bijzonderheden op het rooster en daarom voor mij een mooie dag om te richten op wat mij op zo’n normale dag gelukkig maakt in de klas. Ik maakte daar een lijstje van gedurende de dag. Wel even wennen om daar tussendoor tijd voor te maken, maar aan het eind van de dag echt de moeite waard. Nu geniet ik sowieso erg van mijn werk, maar in drukke periodes kan ik me voorstellen dat dit juist helpt om niet in een soort negatieve spiraal te raken.
Woensdag 25-10
Na een ochtend werken moest ik ’s middags naar een bijeenkomst van de stichting. Aangezien dit mijn tweede jaar is binnen deze stichting hebben ze een soort werkgroep opgezet voor alle leerkrachten in de zogenoemde kweekvijver.
Donderdag 26-10
De godsdienstles viel uit die dag en daardoor was er extra tijd om te rekenen. Vorig schooljaar volgde ik de cursus Met Sprongen Vooruit en dit jaar kan ik de materialen bewust inzetten. Ik koos ervoor om de vrijgekomen lestijd te benutten om eens goed aan de slag te gaan met de spellen. Als leerlingen tijd hebben kiezen ze eigenlijk altijd voor dezelfde spellen en nu moesten ze wel de onbekendere spellen uitproberen. Heerlijk om te genieten van al het enthousiasme in het klaslokaal.
Vrijdag 27-10
Op vrijdag waren de eerste spreekbeurten van dit schooljaar. Met de klas werd er geluisterd naar een spreekbeurt over het vogelbekdier en daarna naar een spreekbeurt over de zorgboerderij. Vooral de eerste maakte grote indruk op mij. De leerling had er namelijk voor gekozen om haar onderwerp te het eind van de spreekbeurt geheim te houden. Ze vertelde allerlei informatie, maar had het steeds over ‘mijn dier’. Zo knap hoe ze dat volhield!
Omdat we dit jaar met chromebooks werken, geven de leerlingen hun feedback digitaal. In Padlet heb ik voor alle spreekbeurten een bord aangemaakt en aan het eind van een spreekbeurt typt iedereen daar een tip en een top. Deze eerste keer vond ik dit een fijne manier van werken.
Lees ook: Handleiding spreekbeurt
Maandag 30-10
Wij werken sinds dit schooljaar onder andere met CLIL voor de lessen Engels en op maandag de 30e hadden we daar met het team een plenaire vergadering over. In deze vergadering mochten we het volgende thema voorbereiden. Schoolbreed gaan we hetzelfde onderwerp aan de slag en samen met mijn duo voor groep 8 hebben wij die avond een opzet gemaakt voor de lessen die wij willen geven. De directeur sloot zich ook bij ons aan en we hebben al een aardig plan van aanpak. Fijn om zo met collega’s aan de slag te gaan. Er heerste echt een goede werksfeer en het was 21.30 voordat ik het wist.
Dinsdag 31-10
Aan het einde van de dag kreeg groep 7/8 les van een gastdocent voor muziek. De komende weken werken zij namelijk aan een waanzinnig tof project. Wat ga ik hier nog even niet vertellen. Dinsdag 7-11 en dinsdag 14-11 gaan we verder met deze lessen en dan zal ik, waarschijnlijk in een aparte blog, vertellen over wat wij die dinsdagen gedaan hebben.
Woensdag 1-11
Om 8.30 vertrok mijn groep met de vakdocent gym naar de gymzaal en had ik tot ongeveer 10.00 de tijd voor mezelf. Voordat ik met verlof ga eind november heb ik mezelf nog een doel gesteld en dat is het opruimen van de schoolbibliotheek. Ik vond 1 november wel een mooie dag om daar dan mee te starten. Zelf had ik nog een aantal dozen met boeken die naar school mochten en die heb ik eerst uitgezocht. Daarna ben ik begonnen met het uitzoeken van de kast. De bovenste plank was mijn eerste slachtoffer. Helaas moesten er ook echt wat boeken verdwijnen in de papiercontainer. Sommige omdat we wel 6!!! exemplaren van het boek hadden, ooit kinderboekenweekgeschenk, sommige omdat ze zo oud waren en de bladzijden er van ellende uitvielen en sommige omdat ze gewoon stukgelezen waren. Toen mijn groep terugkwam, was ik toch aardig tevreden over het werk dat ik verzet had.
Dit had meteen wat spanning weggenomen, want tijdens de rekenles kwamen de directeur en ib’er op klassenbezoek. Ik was daar toch wel zenuwachtig voor. De les ging in mijn ogen goed en de leerlingen deden goed mee. ’s Middags tijdens het gesprek bleek dat het ook zo ervaren was door de bezoekers. Verder besprak ik die middag de leerlingen uit mijn groep met de ib’er en hebben we goed doorgenomen wat er nog in Parnassys moet staan voordat ik met verlof ga. Ik wil alles namelijk wel (heel) goed achterlaten.
Donderdag 2-11
Op Facebook had ik een leuk idee gedeeld om te knutselen, 3D Faces, en ik besloot dat ook maar gewoon met mijn eigen groep te maken. Na de uitleg met het filmpje zag niet iedereen het zitten, maar al snel waren er meer dan 30 leerlingen lekker bezig. Volgende week gaan we hier lekker mee verder, want nog niemand vond dat zijn hoofd af was.
Vrijdag 3-11
Een fijne dag met aan het einde weer twee spreekbeurten. Dit keer een spreekbeurt over het lichaam en een andere spreekbeurt over kastelen in de buurt. Ik vind het wel leuk dat van de vier spreekbeurten er nu al twee zijn gegaan over een onderwerp uit de regio. De leerlingen houden zich goed aan de afspraak dat ze ervoor moeten zorgen dat de klas, en de juf, er iets van leert, want dat is tot nu toe iedere spreekbeurt gelukt.
Volgend weekend gaan we echt verhuizen dus ik ben benieuwd of ik dan tijd heb voor een weekverslag. Jullie merken het vanzelf.