Een aantal jaren geleden had ik een leerling in de klas die moeite had met het leren schrijven in groep 3. Vooral de lusletters waren voor deze leerling lastig om onder de knie te krijgen. Een ambulant begeleider gaf mij toen de tip gebruik te maken van het schrijfhuis.
Het schrijfhuis is een manier om aan de leerling te laten zien hoe groot de letters geschreven mogen worden. De romp van de letter komt in de huiskamer, de lussen naar boven worden in de zolder geschreven en komen tot het dak, de lussen naar beneden gaat tot de vloer in de kelder. Bij het aanleren van de letter ’t’, ‘d’ en ‘p’ zeg ik altijd dat de letters alleen een kijkje nemen in de zolder of kelder, omdat deze letters niet helemaal tot boven of beneden gaan.
In de schriften van leerlingen die wat extra ondersteuning op het gebied van schrijven kunnen gebruiken, teken ik de huisjes aan het begin van de zin. Verder teken ik het huis regelmatig op het bord tijdens de schrijfles. Naar aanleiding van een tweet van @margotzegtdit heb ik nu een poster gemaakt die in de klas opgehangen kan worden. Je kunt de poster als afbeelding of als pdf bestand downloaden.
Een ander hulpmiddel dat leerlingen kan helpen bij het leren schrijven is de regel waar de romp van de letter komt met een markeerstift in te kleuren. Dit gedeelte valt dan extra op en de leerlingen leren aan dat een lusletter nooit in het gemarkeerde gedeelte geschreven mag worden.