Zoals jullie waarschijnlijk wel weten ben ik nogal een leesgek. Dit neem ik, natuurlijk, ook mee de klas in. Ik wil mijn leerlingen graag met veel boeken kennis laten maken en ze, hopelijk, flink aan het lezen krijgen. Een boekenbeurt is een goede manier om ze elkaar te laten vertellen over boeken. Mijn rooster in groep 7/8 zit echter al best vol. Daarom ging ik op zoek naar een ander idee. Een zoektocht bracht mij op het idee om de leerlingen boekenposters te laten maken. Deze boekenposters moesten vervolgens wel aan elkaar gepresenteerd worden en gelukkig las ik toen een tweet over speeddaten in de klas. Zo kwam ik dus op het idee voor speeddaten met boeken. Hoe heb ik dit aangepakt?
De opdracht
Ongeveer 6 weken voordat het speeddaten plaats zou vinden heb ik de leerlingen de opdracht mee naar huis gegeven. De opdracht was dat ze een boek moesten lezen en daar een poster bij moesten maken op A3-formaat. Sommige leerlingen hadden wat moeite met het kiezen van een geschikt boek. Samen hebben we toen de boekenkast op school bezocht en een boek uitgezocht. De leerlingen zijn daarna thuis aan het lezen en knutselen gegaan. In de weken daarna kwamen er nog wat vragen over of het geschreven moest worden of ook op de computer mocht. Ik heb ze daar allemaal de vrije hand in gegeven. Wel moest het duidelijk te zien zijn dat ze het zelf hadden gemaakt.
Het speeddaten met boeken
Wat was het een geweldig succes! Vooraf had ik alleen maar kunnen hopen dat het zo zou lopen. (Bijna) iedereen had een prachtige poster gemaakt. Elke ronde duurde 5 minuten en daarin vertelden de kinderen elkaar iets over het gelezen boek. In totaal zijn er 5 rondes geweest. Sommige kinderen hadden wat twijfels of iemand een boek wel echt gelezen had. Er werd dan goed doorgevraagd en uit de reacties bleek dan, gelukkig, dat er echt goed gelezen was thuis. De resultaten van de posters waren erg divers. Hieronder enkele voorbeelden waar goed te zien is dat iedereen de poster zo heeft gemaakt als hij/zij prettig vond.
In de weken na het speeddaten zag ik dat kinderen elkaars boeken gingen lezen. Ook werden de posters, die een plekje hadden gekregen in de klas, nog regelmatig bekeken en werd de inhoud gelezen. Dit idee ga ik zeker vaker uitvoeren.