Site pictogram Juf Inger

SpeelGoedSamen – Erienne van der Veen

Recensie van juf Henriëtte
Een nieuw lid van het leesteam, maar niet onbekend op deze website. Juf Henriëtte schreef namelijk al wel een aantal blogs over haar werk als juf. De blog hoogvlieger is een prachtig voorbeeld van hoe zij geniet van het mogen zijn van een leerkracht. Als eerste boek als lid van het leesteam las zij SpeelGoedSamen. Een boek waarmee kinderen leren over onderlinge verschillen in karakter en eigenschappen.

SpeelGoedSamen – De inhoud van het boek

In SpeelGoedSamen leren kinderen aan de hand van het verhaal van Thijs en zijn speelgoed over onderlinge verschillen in karakter en persoonlijkheid. De speeltjes vertegenwoordigen bijzonder gedrag (zoals hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en ADHD), maar labels worden nergens genoemd om kinderen niet in hokjes te plaatsen. Door de innemende stijl van het verhaal kan ieder kind zich wel in een speeltje herkennen en zal enthousiast meedenken over hoe het speelgoed samen tot een oplossing kan komen. Tegelijkertijd maken vragen, werkvormen en groeitips kinderen op speelse wijze bekend met de positieve kanten van elkaars gedrag.

Lees hier meer over de inhoud.

SpeelGoedSamen – Wat vindt juf Henriëtte van het boek?

Het boek is geschreven door Erienne van der Veen als afstudeerproject voor ‘De School of Understanding’. Het was de opdracht: ‘Ontwerp een werkvorm die we kunnen inzetten tijdens de levenslessen’. Het is een lessenserie met elke les een verhaal over verschillende speelgoedfiguren. Rafi Raceauto, Lex Leeuw, Ringo Robot, Bonnie Beer, Tato Tablet en Bibi, Badia en Bertus Blok. Elke soort speelgoed heeft zijn eigen karaktertrekken. Als leerkracht herken je er wel de diverse ‘etiketjes’ in, die worden echter nergens genoemd.

Elk verhaal begint met een luistervraag om de kinderen nog meer betrokken te laten luisteren. Ik denk dat de kinderen sowieso wel betrokken zullen zijn omdat de verhaaltjes herkenbaar zijn. Ik denk dat elk kind er wel iets van zichzelf of een ander kind (al dan niet uit de eigen groep) in zal herkennen. Halverwege het verhaal zijn er soms ook nog wat vragen om te bespreken voordat het verhaal weer verder gaat.
Na elk verhaal volgen er vragen volgens de Taxonomie van Bloom en wat opdrachten om uit te voeren. Vaak een creatieve opdracht waarbij potlood en papier nodig zijn. Elke les eindigt met een groei-tip. Omdat elk verhaal een ander speelgoedfiguur centraal staat zijn die groei-tips ook op die kinderen afgestemd.

In het eerste verhaal staat een druk figuur centraal dat even gaat rennen/racen om rustig te worden. Dan is de vraag: “Wat helpt jou om je energie kwijt te raken of om je hoofd vrij te maken van drukke gedachten?”.

Ik vond het een leuk en interessant boek. Heel herkenbaar, je hebt gelijk een bepaalde leerling in beeld bij de speelgoedfiguren. De lessen zijn sterk aan elkaar gelinkt, daarin lijkt het wel op de kanjertraining. Al is dit meer gericht op ‘bijzonder gedrag’. Iedereen zal zichzelf wel kunnen herkennen in een van de figuurtjes.

Het was niet wat ik verwachtte van het boek toen ik de titel las. Ik ging er vanuit dat ik praktische tips zou krijgen om mijn drukke en stoeigrage groep goed kon laten spelen zonder dat het uit de hand liep. En dat was het dus niet, maar ik vond het wel heel interessant. Of ik het zelf snel zal inzetten? Ik weet het niet, ik ga het boek in elk geval wel in mijn klas neerzetten, wie weet komt het wel eens van pas!





Dit bericht bevat affiliate links.

Het boek kreeg ik opgestuurd door 248media. Hartelijk dank! 

Mobiele versie afsluiten