Blog van juf Ellen
Als het weer het toelaat, en dat is al snel, ga ik heel vaak naar buiten met mijn klas. Ik bedenk dan activerende werkvormen om de stof te herhalen of in te oefenen. Hieronder vertel ik je een aantal ideeën wat je zou kunnen doen spellinglessen buiten!
Dictee voor elkaar
Benodigdheden
- Kaartjes met woorden uit bijvoorbeeld een bepaalde categorie
- Stoepkrijt
Uitleg
De leerlingen gaan in tweetallen aan de slag. Leerling 1 pakt een kaartje met vijf woorden. Dit kunnen woorden zijn uit de methode. Ik laat kinderen na een instructie les ook vaak één moeilijk woord uit die categorie opschrijven. Dan heb ik meteen een lijst om de volgende dag te gebruiken.
Leerling 1 pakt dus een kaartje met woorden. Hij/zij leest vervolgens het eerste woord voor en leerling 2 schrijft dit woord met stoepkrijt op de grond. Leerling 1 coacht, stuurt bij en controleert het woord. Als het woord goed geschreven is, wordt het tweede woord voorgelezen.
Als alle woorden opgeschreven zijn, wisselen de rollen. Ik zorg meestal voor 4 kaartjes, zodat beide leerlingen 2 keer aan de beurt komen om te schrijven en 2 keer om voor te lezen.
TIP! Maak een format voor deze kaartjes. Dan hoef je als voorbereiding alleen even de woorden te veranderen.
Woordenrace
Benodigheden
- Blad met daarop een lijst met woorden
- Leeg A3 vel
Uitleg
De leerlingen staan in een groepje van bijvoorbeeld 3 leerlingen klaar (meer is niet aan te raden, dan moeten ze te lang wachten). Op bijvoorbeeld een raam of muur hangt een lijst met woorden.
Ze rennen naar het blad met woorden, bekijken woord 1. Onder de lijst met woorden hangt een leeg blad. Hierop schrijven ze het eerste woord over, zonder spelfouten uiteraard!
Klaar? Terugrennen naar je groepje en leerling 2 schrijft woord 2. Zo ren je om de beurt naar het vel en schrijf je het volgende woord op.
Moeilijker maken?
Dan kun je het woord op laten schrijven op een andere plek. Dan is het niet overschrijven, maar meer het onthouden van een woord. Dat kan halverwege het parcours zijn, maar eventueel ook op de startplek.
Woordzoeker
Benodigdheden
- Kaartjes om op te hangen met woorden
- Woordzoeker waarin deze woorden terug te vinden zijn
(bijvoorbeeld te maken op www.woordzoekermaken.nl. Vergeet niet om alleen de woordzoeker te printen, de te vinden woorden moet je even weglaten)
Uitleg
Overal op het schoolplein hangen kaartjes met woorden. Kinderen rennen rond. Als ze een kaartje zien, gaan ze in de woordzoeker op zoek naar dat woord.
TIP! Weinig mogelijkheden om iets op te hangen? Pak bij de kleuters een kist met blokken en leg de kaartjes onder een blok!
Moeilijker maken?
Schrijf niet het volledige woord op, maar vervang de moeilijkheid door puntjes. Bijvoorbeeld …gurk. Kinderen moeten dan in de woordzoeker augurk vinden, maar ook zelf nadenken of je ou of au in moet vullen.
Estafette
Benodigdheden
- Blad met daarop woorden, op 2 mogelijke manieren gespeld
- Antwoordblad (kan ook een leeg blaadje zijn).
- Of: stoepkrijt om het goede antwoord op te schrijven
Uitleg
Een voorbeeld van een blad met de woorden:
Eventueel kun je de woorden nummeren.
Leerlingen staan in tweetallen. Leerling 1 rent naar de plek waar het blad met opties ligt. Hij of zij kiest welke manier de juiste is.
Leerling 1 rent terug naar leerling 2 en geeft door welk woord leerling 2 op moet schrijven. Vervolgens rent leerling 2 naar het blad en leerling 1 schrijf het woord op de juiste manier op.
Ik wens je veel plezier om met deze ideeën aan de slag te gaan!
Dit bericht bevat affiliate links.