Recensie: Thirsa en het spookvliegtuig
Recensie van juf Anita
In het boek Thirsa en het spookvliegtuig gaan Thirsa en haar twee beste vrienden – de grappige Joep en de slimme Eric – op onderzoek uit. Ze vinden de geheime ruimte, en ook een oud dagboek en een speciaal tekenblok. Ze raken verzeild in een spannend avontuur, waarbij de vlieglessen die Thirsa van haar vader krijgt, goed van pas komen.
Tekst op de achterflap
Thirsa’s ouders zijn gescheiden. Nu wonen ‘oom’ Walter en zijn irritante zoon Theo ineens bij haar in huis. Thirsa mist haar vader en haar lieve, vergeetachtige oma, die soms denkt dat de Tweede Wereldoorlog nog niet is afgelopen. In de oorlog verloor oma haar grote liefde, waardoor ze soms nog steeds verdrietig is. Thirsa en haar twee beste vrienden – de grappige Joep en de slimme Eric – bedenken een plan om oma weer blij te maken. Onbedoeld raken de drie vrienden verzeild in een onstuimig avontuur dat niet alleen over de Tweede Wereldoorlog gaat, maar ook over een magisch tekenblok, een spookvliegtuig en een stoer meisje dat piloot wil worden.
Lees de eerste pagina’s alvast hier.
Wat vindt juf Anita van het boek?
Ik lees echt alles wat los en vast zit, en heb daarbij een extra warm plekje voor boeken die over de geschiedenis gaan. De invalshoek dat Thirsa van haar vergeetachtige oma verhalen hoort over de Tweede Wereldoorlog en daarna met haar vrienden op zoek gaat komt heel echt over. Ik moest even slikken toen dit boek vanaf bladzijde 100 ineens een andere richting insloeg.
Tot dan was het een verhaal zoals ik er al veel gelezen heb; kinderen van nu die iets ontdekken over de Tweede Wereldoorlog en op zoek gaan naar informatie. Ineens kwam daar een magisch tintje bij door de tekeningen met de magische knop. Om eerlijk te zijn voelde ik me in eerste instantie een beetje bekocht, dit element paste niet in het verhaal dat ik verwacht had. Maar door de prettige schrijfstijl en de manier waarop de kinderen in Thirsa en het spookvliegtuig met deze situatie omgaan is het toch passend. Ik denk zelfs dat het een manier is waarop de kinderen van nu toch met plezier blijven lezen over wat geweest is. Zelf wacht ik inmiddels met spanning op het vervolg, want de onafgewerkte verhaallijn over het Joodse meisje Sarah vraagt absoluut nog om een vervolg!
Lesideeën bij Thirsa en het spookvliegtuig
- Aan het begin van het boek vertelt Thirsa over een van de laatste lessen die de meester voor de vakantie gaf. Hij vertelde over het stellen van doelen. Je hebt doelen voor de korte en lange termijn. Soms moet je doelen opsplitsen in kleine stapjes zodat het haalbaar blijft. Dit nodigt uit om ook met je eigen klas aan de gang te gaan met het stellen van doelen. Je kunt het klein houden en richten op iets in de groep. Misschien kunnen de doelenlijstjes dan aan de muur hangen en kun je er met elkaar regelmatig naar kijken en elkaar misschien zelfs helpen om doelen te bereiken. Je kunt het ook groter maken en meer van het kind zelf. Het wel bespreken, maar ieder kind een eigen boekje geven om de doelen in te noteren. Regelmatig even tijd geven om er op terug te komen. Misschien zijn er kinderen die er wat over willen zeggen, misschien houden kinderen het liever voor zichzelf. Dit is allemaal prima. Wanneer je dit terug laat komen naarmate je verder komt met het voorlezen van het boek kun je ook bespreken dat doelen kunnen veranderen of niet haalbaar kunnen zijn en dat dit helemaal niet erg is.
- Wanneer Thirsa en haar vrienden iets tekenen met de magische rode knop erop kunnen ze het werkelijkheid laten worden. Dit vraagt natuurlijk om een tekening of verhaal waarin de leerlingen zelf ook iets bedenken met een rode knop. Wat zouden zij maken? Waar zouden ze heen gaan en wat zou er dan gebeuren? Op welk moment wil je weer op de rode knop drukken om terug te komen in je eigen situatie?
Het boek aanschaffen
Dit bericht bevat affiliate links.
Het boek kreeg ik opgestuurd door Uitgeverij Kluitman . Hartelijk dank!