Totembal – een spel voor schoolkamp

Het schoolkamp is altijd een bijzonder moment gedurende het schooljaar. Er zijn scholen die kiezen voor een kamp aan het begin van het jaar en andere scholen gaan juist voor een kamp tegen het einde van het schooljaar. Op welk moment je ook gaat, tijdens een schoolkamp is het spelen van groepsvormende spellen altijd een belangrijk onderdeel. Één van mijn favoriete spellen op schoolkamp is Totembal. Dit spel spelen wij al drie jaar op rij op de eerste dag van het kamp.

Totembal

Dit spel ontdekte ik toen ik voor het eerst op schoolkamp mocht als leerkracht van groep 7/8 en is nu mijn jaarlijkse favoriet. De manier waarop wij het spel spelen kon ik online niet vinden en vandaar dat ik besloten heb het spel op mijn site te delen.
Op de foto hieronder kun je zien hoe je een totem maakt van 3 palen. Je kunt het spel in twee of meer vakken spelen. Wij spelen het meestal in drie vakken met één bal.

De spelregels

Leerlingen kunnen elkaar afgooien door iemand in de tegenpartij raak te gooien met de bal op het lichaam. Bij een vangbal is echter degene die gooit af.

Als je af bent, ga je op knieën zitten op de plaats waar je stond. Je mag dan niet meer door het vak bewegen.

Je kunt jezelf weer bevrijden door iemand van een andere partij af te gooien. Een vangbal is geen manier om weer te mogen lopen.

Het is verboden om te lopen met de bal. Als leerlingen de neiging hebben te langzaam te spelen is het handig om de 5-secondenregel toe te passen: Binnen vijf tellen moet de bal gegooid zijn.

Lees ook: Witte-Sokken-Race

Het echte doel is natuurlijk het omgooien van de totem van een andere partij. Probeer hier dus vooral op te mikken.
Als je veel kinderen van een groep hebt afgegooid, kan het lastiger zijn voor die groep om de totem te verdedigen.
Sommige kinderen laten zich echter afgooien terwijl ze voor de totem staan. Door daar te zitten op je knieën is de totem soms juist veel beter beschermd.

Lees ook: Kleine Avonturen – Spel voor groepen

Puntentelling

Het team dat de totem van een andere partij omgooit, krijgt een punt. Gooit een partij zelf de totem om? (Ja, dat kan echt!) Dan krijgen alle andere partijen een punt.

Iedereen van de groep waarbij de totem om is gegaan, mag dan weer gaan staan en mag binnen het vak weer overal lopen. De totem wordt weer overeind gezet en er start een nieuwe ronde.

Duur van het spel

Je bepaalt als leerkracht zelf hoe lang het spel duurt. Mogelijke keuzes zijn:

  • Tot een partij drie punten heeft.
  • Timer op een uur en dan stoppen.
  • Tot er in totaal vijf keer een totem om is gegaan.

Ik hoop dat meer scholen en klassen dit spel met veel plezier zullen gaan spelen.

Share Button