Enige tijd geleden zag ik bij juf Joanne op Instagram een interessant bericht over het gebruik van Trello in het onderwijs. Nu maak ik graag gebruik van lijstjes en heb al jaren De schooldag planner op mijn bureau liggen, maar toch werkte dit niet helemaal. Naast to-dolijstjes, maar ik namelijk ook heel graag ta-dalijstjes en dat gaat niet zo makkelijk als je dingen opschrijft. Doorstrepen is sneller en werkt best prima, maar ik heb dan niet dat succesgevoel wat ik wel heb als ik een ta-dalijstje zie. Waarom ik Trello nou zo fijn vind, ga ik proberen uit te leggen in deze blog.
Hoe start je met Trello?
Een account aanmaken bij Trello was voor mij heel gemakkelijk. Wij werken op school met Google en met dat mailadres kon ik vrij snel een account aanmaken. Daarna moest ik mijn workspace een naam geven, dit ging de eerste keer wel echt mis. Gelukkig kon ik die naam vrij gemakkelijk weer wijzigen.
Door het lezen van de blogs van Kultiv8, Kinsta en Trello in het onderwjis ontdekte ik al snel de voor mij belangrijkste mogelijkheden. Op dit moment wil ik vooral gemakkelijk een ta-dalijstje kunnen vullen met dingen die gelukt zijn van mijn to-dolijstje. Daarnaast vind ik de mogelijkheid om te delen belangrijk, omdat ik mijn telefoon vrij wil houden van mijn schoolmail. Verderop in deze blog vertel ik daar meer over.
Lees ook: Laat je werkmail je niet gek maken
In mijn workspace maakte ik om te beginnen drie borden aan: To-do, doing en ta-da. Lijstje bij to-do werd snel gevuld en zo begon mijn eerste dag met werken met Trello.
Waarom begon ik met Trello?
Ieder schooljaar loop ik er weer tegenaan dat ik bijna dagelijks te weinig tijd lijk te hebben voor het werk dat ik wil doen. Ik heb mezelf ondertussen geleerd dat mijn werk af en toe gewoon niet af is, omdat de tijd op is, maar fijn is dit niet. Door het volgen van andere leerkrachten op Social Media krijg ik allerlei tips en daar neem ik graag dingen uit mee. Zo volg ik al lange tijd juf Maike en zij deelt op Instagram regelmatig tips om met werkdruk aan de slag te gaan en heeft ook twee cursussen gemaakt over dit onderwerp. In haar cursus Houd tijd over heeft Maike het bijvoorbeeld over hoe belangrijk het is om to-dolijstjes te maken. Zij heeft de voorkeur voor Things, maar mijn voorkeur is dus naar Trello gegaan om in het onderwijs te gebruiken.
Ik vind het programma heel overzichtelijk en kan momenteel nog voldoende met de gratis versie. Hoe de upgrade werkt en wat precies de extra’s zijn, weet ik dan ook niet.
Zoals ik al schreef, begon ik heel simpel met drie lijstjes. In papieren lijstje mis ik het succesgevoel van een ta-dalijstje. In Trello sleep ik mijn gelukte taken naar mijn ta-dalijstje en het is echt een heerlijk gevoel om dat lijstje te zien groeien.
Samenwerken in Trello
Wat ik één van de fijnste dingen vind aan Trello is dat er zowel een app als een website is en dat je workspaces kunt delen. Mijn telefoon houd ik vrij van mijn werkmail en daardoor miste ik wat mogelijkheden binnen Google om dingen met mezelf te delen die ik thuis bedacht voor mijn werk. Nu mailde ik mezelf vaak als ik iets bedacht en dat werkte wel, maar vervolgens moest ik het dan op school weer op een lijstje schrijven.
Trello heb ik nu gekoppeld aan mijn mailadres dat ik gebruik voor mijn website. De app staat op mijn telefoon en op die manier kan ik toch gemakkelijk dingen op mijn werklijstje zetten. Verder doe ik daar echt niets mee. Zelfs de kleine klusjes, korter dan 2 minuten, voer ik werkgerelateerd thuis zelden uit. Dat is gedrag dat ik onder andere dankzij de cursus ”werkdrukverlichting voor leerkrachten’ van juf Maike mezelf heb aangeleerd.
Je kunt je workspaces in Trello vrij gemakkelijk met jezelf delen, maar dus ook met je collega’s. Zo zie ik bijvoorbeeld zeker mogelijkheden om straks voor schoolkamp de dingen te regelen op die manier. Mijn collega kan dan zien wat er geregeld is en wat er nog geregeld moet worden. We hoeven hier dan niet telkens contact over te hebben om te vragen wat er nog moet gebeuren.
Voor mij is Trello een ideale tool om in het onderwijs te gebruiken en ik ben blij dat ik het via juf Joanne en juf Maike mocht ontdekken. Hopelijk heb je door deze blog nu een beetje een idee gekregen van hoe ik Trello in het onderwijs gebruik.
Deze blog is geschreven uit enthousiasme voor Trello.