Van 12 oktober tot en met 6 november zijn de klimaatweken. Een goede periode om met je klas aandacht te besteden aan het klimaat en wat je daar als school, maar ook als kind thuis zelf aan kan doen. Na even twijfelen heb ik zelf het lespakket ‘van wind naar watt’ aangevraagd. Ik weet dat je als leerkracht overspoeld wordt met lespakketten, maar in dit geval vond ik de inhoud dusdanig interessant dat ik toch té nieuwsgierig werd.
Inhoud lespakket
Het lespakket ‘van wind naar watt’ is gemaakt voor leerlingen in groep 6, 7 en 8. De kinderen leren in dit lespakket van alles over windmolens. Bijvoorbeeld:
– Hoe werkt een windturbine op zee?
– Waarom stapt Nederland over op nieuwe energiebronnen?
– Hoe wordt een windmolen gebouwd?
In het pakket dat je toegestuurd krijgt, zitten bijna alle materialen die je nodig hebt en je krijgt toegang tot een website met daarop de handleiding voor de leerkracht, informatieve animatiefilmpjes en aansprekende opdrachten.
Het lespakket bestaat in totaal uit drie lessen die ieder ongeveer drie kwartier duren. De voorbereiding voor jou als leerkracht is niet groot en de opbouw van iedere les is ongeveer gelijk.
Wat je wel moet regelen: Je hebt een glazen fles nodig voor de flessenpost die bij het lespakket zit en moet ervoor zorgen dat je leerlingen pen en papier hebben.
Planning
De lessen duren dus ieder zo’n drie kwartier en als leerkracht kun je zelf plannen wanneer je deze wilt doen. Laat je de leerlingen alle lessen in één week maken of verspreid je het over de periode van de klimaatweken?
Plan de lessen wel in de klimaatweken, want er is een prijsvraag aan het lespakket gekoppeld en daar kun je na de klimaatweken niet meer aan deelnemen.
Waarom heb ik het lespakket aangevraagd?
Zoals ik in de inleiding al liet weten, maakte het lezen van de inhoud mij erg nieuwsgierig naar dit pakket. Hoe er gewerkt wordt aan kerndoel 39 en kerndoel 49 staat helder uitgelegd op de site en dit maakt dat ik het gevoel heb dat deze lessen echt zinvol bijdrage aan de kennis van mijn leerlingen.
Verder merk ik dat het klimaat best wel speelt in de samenleving, maar de afgelopen jaren ook in mijn groepen. We zijn op school het afval gaan scheiden en in de omgeving zijn een flink aantal windmolens neergezet. De inhoud sluit dus daarom aan bij de belevingswereld van mijn leerlingen.
Zelf start ik na de herfstvakantie weer met werken na mijn verlof en ik zie met dit lespakket mooie mogelijkheden om mijn groep te leren kennen. De leerlingen moeten namelijk een soort escaperoom spelen om de oplossing te vinden. Ik kan met deze opdrachten ontdekken hoe de samenwerking in mijn groep gaat, welke leerlingen de rol van de leider op zich nemen, wie er volgt, wie er meteen aan de slag gaat, maar ook welke leerlingen het liefst op de achtergrond blijven.
Natuurlijk moet ik eerst het lespakket ontvangen en de lessen beter bekijken om te zien of het echt past bij het beeld dat ik nu heb, maar op dit moment zie ik fijne mogelijkheden met dit lespakket.
Dit bericht is een betaalde samenwerking met van wind naar watt. Het aanvragen van het lespakket heb ik niet gedaan voor deze samenwerking, maar omdat het me echt interessant lijkt. Dit maakte het schrijven van de advertorial wel gemakkelijker.