Mijn schoolweek #9: Very scary
De laatste schoolweek voor de herfstvakantie stond vooral in het teken van de kinderboekenweek. Hier besteedden we niet alleen aandacht aan tijdens de leeslessen, maar ook de muziekles, knutselles en met name de lessen Engels stonden in het teken van het thema. In groep 7/8 ging het niet alleen over Gruwelijk Eng, maar ook over Very Scary. Dit laatste was name het thema van onze eerste lessenserie CLIL. CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning en er is o.a. op de site van Leraar24 meer over te lezen.We leerden een Engels lied over een Haunted House, knutselden zelf Haunted Houses en uiteindelijk gaven we daar een presentatie over.
Maandag
Dankzij kinderboekenjuf.nl ben ik besmet geraakt met het geven van mini leeslessen. Iedere leesles tijdens de Kinderboekenweek begonnen we dan ook met een klein stukje voorlezen en daarna kregen de leerlingen een opdracht mee tijdens het lezen. Op maandag moesten ze op zoek gaan naar een gruwelijk persoon in hun boek. Iemand die op één of andere manier raar, gek, vreemd, vies of een andere vorm van gruwelijk was. Ik merk echt dat de leerlingen meer betrokken zijn bij het lezen op deze manier. Het korte napraten na het lezen over een specifiek onderwerp ervaar ik daarnaast als zeer prettig en de manier waarop de leerlingen hun keuze uitleggen is fantastisch om te horen.
Niet alleen zijn we deze week druk geweest met very scary, ook stond het thema van ons project van Reizen in de Tijd nog steeds centraal. We hebben het over wonen en naar aanleiding daarvan kregen we maandag iemand van de bibliotheek op bezoek. Ze had een 3D-printer meegenomen en de les ging over ontwerpen in Tinkercad.com. De opdracht was om een drijvend huis te ontwerpen, want je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren als je in Rivierenland woont. Vol enthousiasme ging iedereen aan de slag. Het lukte bijna niemand om het ontwerp af te krijgen voor het einde van de les en dus werd het vervolgens een thuisopdracht. Vier ontwerpen zouden namelijk echt geprint gaan worden door de printer.
Dinsdag
De mini leesles dit keer bestond uit zoeken naar een gruwelijk voedsel in het boek. Dit mocht verzonnen eten of drinken zijn, maar ook bestaand wat de leerling zelf verschrikkelijk vindt. Ook dit keer weer enthousiaste lezers en een toffe nabespreking.
Verder begonnen we deze dag met het maken van Haunted Houses. De les handvaardigheid was helemaal in het Engels, CLIL. Als leerkracht merk ik dat ik daardoor veel meer uitleg met gebaren en ik vind dat ik dat normaal al best veel doe. Mijn ervaring tot nu toe is dat de leerlingen met mij wel Engels proberen te praten, maar onderling al snel terugvallen op het Nederlands. Een aandachtspunt voor de volgende lessenseries.
Woensdag
Voor de laatste keer dit kalenderjaar bracht ik groep 3/4 naar de gym en haalde ik mijn eigen groep op. Toch wel een gek idee dat ik na de herfstvakantie nog maar iets meer dan 5 weken hoef te werken en dan tot ergens in april thuis zit. Dit is mijn 10e jaar voor de klas en ik heb alleen ooit 3 dagen thuis gezeten na een botsing en daarna een week halve dagen gewerkt. Dat vond ik qua afwezigheid al heel wat.
De rest van de dag lekker lesgegeven en heerlijk gerapt met mijn groep. Ik wist niet dat ik kon rappen, maar aangezien er 35 leerlingen goed meededen deed ik vast iets goed.
Donderdag
Weer gestart met een mini leesles en dit keer moesten de leerlingen op zoek naar iets gruwelijks in het boek waarbij ze zich afvroegen hoe de schrijver dat bedacht kon hebben. Ik kwam op dit idee door het boek Operatie Pisang, want daarin heeft Jozua Douglas toch smerige dingen geschreven.
’s Middags werden de spookhuizen afgemaakt en verder was het gewoon een schooldag. Rekenen, taal en spelling moesten gemaakt worden en we hadden tijd om verder te rappen. Al met al hadden we een best toffe rap over huizen en wonen gemaakt. De muziekles was aansluitend bij het thema ‘Mijn huis staat in…’ van Reizen in de Tijd en kon daarna in het portfolio van de leerlingen geplaatst worden.
Vrijdag
Tijd om de lessenserie CLIL af te ronden met presentaties. Sommige leerlingen waren hier wel wat zenuwachtig voor, want presenteren in het Engels doen ze niet vaak. In de lessen voorafgaand aan de knutselopdracht hadden we al diverse enge woorden behandeld en veel van wat ik in de spookhuizen gezien had, was qua woorden niet onbekend. Voor een goede voorbereiding gaf ik de leerlingen nog 5 minuten de tijd om wat woorden te zoeken die ze niet wisten en na te denken over zinnen. Want alleen in woorden zeggen wat ze gemaakt hadden was niet echt de bedoeling.
De presentaties waren echt een genietmoment voor mij als leerkracht. Iedereen durfde echt te vertellen, er werden prachtige zinnen gebruikt en met de uitspraakknop van Google Translate was er geoefend op hoe een woord uitgesproken moest worden. Echte kanjers, die leerlingen van mij!