Mijn leerlingen vermaken zich meestal erg goed op het schoolplein. Er wordt gekletst, gebasketbald en de tafeltennistafel wordt voor gebruikt voor rond-de-tafel. Tot de herfstvakantie kunnen we vaak ook veel gebruik maken van de zandbak en het grote veld naast de school waarop gevoetbald en gevolleybald kan worden. In de herfst en winter merk ik echter dat de leerlingen vaak wat meer zoekende zijn naar wat ze kunnen doen. Ze hebben het koud, staan op een kluitje bij elkaar, balen dat ze het veld niet op kunnen, maar weten even geen alternatief. In de hoop dat dit jaar te voorkomen, ben ik op zoek gegaan naar vijf toffe pleinspelen die ik vind passen bij mijn groep.
Vijf toffe pleinspelen voor groep 7/8
Het blijft voor mij als leerkracht belangrijk om aandacht te geven aan groepsvorming. Bij het zoeken van de spelen heb ik dan ook gekeken of de spelletjes een samenwerkend element hadden.
Lees ook: 5 leuke lesideeën voor de gymles
1. Heks in de pan
Dit spel ontdekte ik op de site spelensite.be. Zij geven aan dat je een touw nodig hebt, maar ik zou zelf de pan met stoepkrijt op het plein tekenen.
Fijn aan dit spel vind ik dat de leerlingen elkaars hulp nodig hebben om weer uit de pan te kunnen ontsnappen. Voor nog meer samenwerking speel ik dit spel waarschijnlijk met twee tikkers.
2. Spiontikkertje
Via google vond ik een document met pleinspelen van allesinbeweging.net. Op de derde kaart vond ik spiontikkertje. Er is een tikker en een spion, bevrijder, die de getikte leerlingen kan bevrijden. Door de spion 007 te noemen, klinkt het meteen spannender. De getikte leerlingen moeten bevriezen en kunnen dan bevrijd worden. Het is aan de tikker om zo snel mogelijk de spion te ontmaskeren, want dan is de ronde afgelopen.
Het voordeel van dit tikspel is dat het al snel op een gedeelte van het plein gespeeld kan worden. Je hebt verder geen voorbereidingen nodig.
3. Variant ‘de vloer is lava’
Op klasvanjufLinda.nl staat een bericht met daarin activiteiten om de samenwerking te bevorderen. Met haar idee voor de vloer is lava bedacht ik een variant voor op ons schoolplein. Ik geef ieder groepje een aantal hoepels en ze moeten veilig aan de overkant komen van het basketbalveld. Ik kies ervoor om ze maar vijf hoepels te geven waardoor ze dus een deel van de leerlingen tegelijk naar de overkant kunnen brengen en iemand moet daarna de rest gaan ophalen. Hierdoor is het spel iets minder actief dan de tikspelen en weer voor andere kinderen interessant.
Lees ook: Totembal
4. Sociaalbal
Wat staat er toch veel mooi materiaal online. Zo vond ik een spellenboek van bewegeninzwartewaterland.nl. De meeste van deze spelen zijn geschikt voor in gymzaal, maar op pagina 125 ontdekte ik sociaalbal. Voor dit spel heb je drie zachte ballen nodig en een speelveld wat je eventueel maakt met stoepkrijt.
De tikker probeert zoveel mogelijk kinderen te tikken en deze kinderen zijn dan ook echt af. Zorg dat je dus een plek hebt op het plein waar deze kinderen kunnen gaan staan. Het samenwerken bij dit spel zit in het overgooien met de bal. Kinderen die een bal hebben, mogen namelijk niet getikt worden. Zij mogen wel lopen/rennen.
Bij één tikker lijkt me dit wel heel pittig voor de tikker dus zelf zou ik dit spel meteen met meerdere tikkers spelen.
Soms is het wel handig om afspraken te maken over hoe lang de bal vastgehouden mag worden en dat de tikker niet op wacht mag staan bij een leerling met bal.
Lees ook: De ikea-bal: Waarom ik deze niet kan missen in de klas
5. Spelend herhalen van de lesstof
Dit idee heb ik vanuit de workshop die wij op school volgden bij Lauren van spelen met Engels. Verspreid over het schoolplein hangen kaarten bij een thema. Als leerkracht noem je een woord dat bij één van de kaarten hoort en de leerlingen rennen daar zo snel mogelijk heen.
Je kunt dit spel ook spelen met spellingcategorieën of getallen als antwoord van sommen. Op dinsdag spelen wij in de pauze altijd een English game dus de leerlingen zijn gewend dat er in (een deel van) de pauze ook tijd besteed wordt aan lesstof. Zij vinden dat spelenderwijs helemaal prima.