Site pictogram Juf Inger

Witte-sokken-race

Witte-sokken-race

Laat ik beginnen met het vermelden dat de witte-sokken-race niet mijn idee is. Mijn collega was dit spel tegengekomen en vond het een tof idee voor het schoolkamp. Mocht de bedenker van het spel dit bericht lezen, laat dan alsjeblieft een reactie achter zodat ik kan verwijzen naar de juiste bron. Via een zoektocht(je) op Google kon ik echter niet zo snel meer informatie vinden dan dat het een race is waarbij je de witte sokken zo wit mogelijk moet proberen te houden. Omdat mijn collega en ik dit toch wel een beetje op een eigen wijze hebben vormgegeven, wil ik dat graag delen. 

Wij vonden de witte-sokken-race namelijk een ideaal spel om de leerlingen samen te laten werken. Dit spel zou daarom ook heel geschikt zijn om te spelen aan het begin van het schooljaar tijdens de Gouden Weken. De weken waarin je werkt aan het vormen van een positieve groep.

Hoe hebben wij de witte-sokken-race gespeeld?

Op het schoolplein bedachten we een parcours waarbij de kans op vieze sokken, naar ons idee, redelijk groot was en waarbij er echt samengewerkt moest worden om de sokken wit te houden.

We verdeelden de klas in groepen van 5/6 leerlingen. Een leerling moest de witte sokken aantrekken en de rest van de groep moest ervoor gaan zorgen dat deze zo wit mogelijk zouden blijven. Dit was al meteen belangrijk bij het aantrekken. Zo gebeurde het dat een groepje leerlingen de leerling die de sokken aan zou hebben, optilde en iemand anders de sokken aantrok bij diegene.

Door de beperkte ruimte moesten we de groepjes om de beurt laten starten. Dit zorgde ervoor dat ze bij elkaar konden afkijken voor goede ideeën, maar aangezien het niet om tijd ging, vonden wij dit niet zo erg. Het was echt fantastisch om te zien hoe origineel en creatief de leerlingen waren bij het bedenken van oplossingen om de opdracht zo goed mogelijk uit te voeren.

Belangrijk is wel om als leerkracht in de gaten te houden dat alle leerlingen in het groepje betrokken zijn bij de opdracht. Soms zijn er, helaas, leerlingen die liever toekijken dan meedoen. Dit is natuurlijk minder erg als ze dan wel betrokken zijn en advies geven, maar die betrokkenheid vind ik zelf wel van groot belang. Je doet het tenslotte samen als groepje!

Mocht je dit spel spelen met je groep dan vind ik het leuk als je laat weten hoe het gegaan is. Veel plezier!

Mobiele versie afsluiten